Tren bedre, gå ned i vekt og hold huden din sunn og frisk ved å drikke mye vann! (nevergiveupbyberit) hits

Tren bedre, gå ned i vekt og hold huden din sunn og frisk ved å drikke mye vann!

Her om dagen kom jeg over en artikkel på Treningsforum sin nettside der de beskrev de helsefremmende effektene av å  holde kroppen hydrert og drikke mye vann. Da kom jeg på at jeg hadde glemt å fortelle dere hvilken betydning vanninntaket/væskebalansen har for meg i min hverdag! Jeg elsker vann og dets virkning på meg, ikke bare i forhold til trening men i hverdagen generelt. Jeg har etter avtale med Joachim hos treningsforum "lånt" noen av punktene de hadde med i artikkelen sin og lagt til mine egne erfaringer i stedet i tillegg har jeg lagt til noe jeg selv syns er viktig å få med.

Jeg vil begynne med å fortelle at jeg starter dagen med å drikke ca. en liter vann og fyller på jevnlig i løpet av dagen, det er sjelden jeg går noe sted uten å ha med meg vannflasken min. Jeg har et  gjennomsnittlig vanninntak på mellom 3-4 liter pr. dag. Dette er ingen standard for hva man bør ligge på fordi dette er individuelt og for mange vil det mest sannsynlig være for mye. En måte man kan finne ut om man er dehydrert på er faktisk å sjekke fargen på urinet. Er det er mørkt må man få i seg mer væske, er det tilnærmet blankt er man der man bør være. Jeg er såpass mye i aktivitet og svetter en god del så for meg er det helt innafor med den mengden, for andre kan det være alt for mye.  Dett er noe man må, finne ut av selv, jeg har testet hvor mye jeg trenger på meg selv. Det finnes garantert flere verktøy i form av "kalkulatorer" der man  finne ut av hvor man burde ligge basert på vekt/høyde/aktivitetsnivå ol. Jeg har ikke brukt det, men jeg vil anta at det kommer opp om man googler det. 

Ok, videre til fordelene med at kroppen er hydrert: 

1. Vektnedgang
Dehydrering setter ned fettforbrenningsprosessen, ved å holde kroppen hydrert hjelper du til med å holde kroppens funksjoner i gang, noe som igjen kan hjelpe deg til å holde en sunn og balansert vekt. din til å fungere bedre. En overdreven trang til å spise, spesielt karbohydrat innholdige matvarer, kan ofte være et rop fra kroppen om at den trenger påfyll av væske.
Jeg drikker MYE vann gjennom hele dagen og de gjør at magen ikke er tom. Det lurer kroppen(i alle fall min) til  å tro at det er noe der når den egentlig er sulten. I tillegg er det lurt å drikke  en del ekstra før man skal spise, for da spiser man ikke så mye.  

2. Bedre fordøyelse
Det første du får beskjed av hos legen om du sliter med feks. obstipasjon/forstoppelse er å få i deg rikelig med væske. 
Det er en kjent sak at gravide sliter med obstipasjon, så dette fikk jeg bevist at stemte da jeg gikk gravid.

3. Energinivå
Energinivået blir svekket ved dehydrering, dette har det blitt gjort mange tester på.
Jeg merker dette med en gang og blir kjempe sliten og trøtt om jeg ikke har nok veske i kroppen, jeg er nok kanskje i overkant sensitiv, men jeg merker det med en gang. 

4. Hodepine kur
Om man er dehydrert får man lett hodepine. Et god eksempel på dette er den hodepinen som kommer snikende dagen derpå når man har hatt en fuktig kveld på byen,  det er kjent at alkohol dehydrerer kroppen og denne hodepinen er som oftest et resultat av dehydrering.  
Jeg får veldig lett hodepine om jeg blir dehydrert og jeg merker stor forskjell på "vanlig" hodepine og den hodepinen som kommer av for lavt væskeinntak. Hodepinen min som kommer av dehydrering forsvinner så fort væskebalansen er i orden igjen.

5. Sunn hud
Huden trenger også påfyll av fuktighet innenfra, det vil si at man gir den fuktighet ved å feks. drikke vann. Gjennomfuktet hud har ikke så lett for å danne urenheter. Vann er også med på å frakte næringstoffer til cellene og forbedre blodsirkulasjonen. Dette gjør at huden holder seg sunn og frisk.
Jeg har lite problemer med huden min og trenger ikke å bruke sminke/Foundation for å dekke over ujevnheter. Jeg får stort sett en kvise i mnd. og det er når jeg skal ha mensen.

Foto: Kent Krogseng

6. Bedre trening
 Hvis du blir dehydrert som en direkte årsak av mangel på vann kan dette hemme prestasjon ved fysisk aktivitet. Et godt eksempel er når det
er at når det er veldig varmt ute svetter man mye og mister da selvsagt mer væske 
enn normalt. Hvis man da ikke sørger for å øke væskeinntaket
sitt i forhold til hvor mye man svetter vil det hemme 
prestasjonen på trening.
Jeg gikk lenge og grublet på hvorfor i alle dager jeg alltid var så svak under styrkeøktene mine om sommeren da jeg hadde ligget på stranden en hel dag og ladet opp til en økt. Til slutt var det en smart person som sa til meg at jeg måtte drikke mer gjennom hele dagen, jeg begynte med det og problemet var løst. 

7. Sunnere hår
Hvis cellene får for lite vann vokser håret saktere og ved å opprettholde væskebalansen vil håret også, som huden, få fuktighet fra innsiden og det vil se sunnere ut.
Håret mitt vokser så fort at jeg må farge etterveksten ca. hver 5 uke.

Foto: Kent Krogseng 

 8. Rensing
Dette punktet har jeg ingen egen basert erfaring på, men jeg syns allikevel det var viktig å få med!Kroppen vår består av ca. 70% og blodet vårt av ca. 94% vann. Rent vann har derfor stor betydning for at vi skal holde oss friske da vannet er med på å hjelpe kroppen å skille ut avfallstoffer. De fleste av oss drikker for det meste te, kaffe, juice, saft, brus ol. Dette er IKKE gode kilder til vann. 



  

Til slutt ønsker jeg å legge ved olympiatoppens anbefaling til drikkerutiner før og under trening og/eller til konkurranser:

Sørg for å være i væskebalanse før trening og konkurranser

Tren på å tåle hyppige inntak av væske under harde fysiske anstrengelser

Drikk minimum 5-7 dl pr time under hard trening og konkurranser på > 1 time

Bruk det blandingsforholdet og den temperaturen på drikken som smaker best

Drikk før tørsten melder seg

Drikk ofte (hvert 10-15 min), men gjerne i små porsjoner (100-150 ml)

Bruk sportsdrikke med både karbohydrat (4-7%) og salt ved aktiviteter på > 1time

Øk væske og saltinntaket i forbindelse med trening/konkurranser > 1000 m.o.h

Øk sukkerandelen i drikke under lange treningsøkter/konkurranser i kalt klima

Øk vann- og saltandelen i drikke under trening og konkurranser i varmt klima

 

Jeg håper at dere fant dette interessant og at de av dere som sitter inne med egen erfaring i forhold til temaet deler dette i kommentarfeltet under her. Om det blir mange nok lager jeg et vann innlegg "part two" der jeg legger til deres kommentarer også. Og linker selvsagt opp bloggene til de som har delt sine erfaringer. 

Artikkelen fra treningsforum kan leses i sin helhet HER 

Stay tuned and never give up, even when you're standing alone...
 

#nevergiveup <3 #trening #kosthold #diett #spinning #løping #styrke #inspirasjon #motivasjon #slanking #mamma #mammablogg #ELIXIA #inspirasjon 

#livsstil #sport #biorytmediett #sunn #fit #fitness #idrett #sterk #sprek #muskler #humanflag #vekter #vekttrening #sykkel #stretching #elixia #myk #fleksibel 

 #øvelsegjørmester #LML #crunches #situps #sixpack #mage #flatmage #tips #fordøyelse #vann #onsdag #hår #hud #drikke
 

Faktainfromasjon hentet fra : 

www.treningsforum.no

http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/helse/fagstoff/restitusjonogernaering/page952.html

Menneskekroppen: fysiologi og anatomi (2. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.(Sand, O., Sjaastad, Ø. V., Haug, E. & Bjålie, J. G. (2006).)

 www.cleanstart.no 

www.godhelse.info 

    Følg meg gjerne på instagram:
    @nevergiveupbyb

    @nevergiveupbyb

     

     



    Image and video hosting by TinyPic



  • 23.04.2014 kl.19:28 i Kosthold
  • 29 kommentarer

  •  



29 kommentarer

fotocathrine90

23.04.2014 kl.21:03

Kjempe bra innlegg! Og fine bilder:)

unicornraape

23.04.2014 kl.21:54

jeg er alt for dårlig til å drikke vann selv! har alltid vist det er viktig, men ikke at det hadde så mange helsegevinster! nå skal jeg virkelig ta meg i nakkeskinnet og skjerpe meg

nevergiveupbyb

23.04.2014 kl.21:56

fotocathrine90: Tusen tusen takk :)

nevergiveupbyb

23.04.2014 kl.21:56

unicornraape: It's never to late :)

23.04.2014 kl.22:06

bra innlegg - jeg vet det med vann men vanskelig å huske på å drikke så mye, men man føler seg definitivt bedre dager man drikker mye vann! klem dansemamma

ps jentene mine som trener 5 dager i uken greier ikke trene dersom de har glemt vann - så det er svært viktig for dem som trener aktivt i alle fall

nevergiveupbyb

23.04.2014 kl.22:25

Anonym: Tusen takk. Det blir en rutine som med alt annet. Vannflasken er med stort sett over alt :D

Merete

23.04.2014 kl.23:40

Kjempe bra, og informerende innlegg!

nevergiveupbyb

23.04.2014 kl.23:42

Merete: Tusen takk :) Blir veldig glad for å høre det, var noen timers jobb å få det til å bli brukbart!

kristinerosok

23.04.2014 kl.23:51

Vakker!!! :)

nevergiveupbyb

24.04.2014 kl.00:01

kristinerosok: Tusen takk :)

Iselin Renée

24.04.2014 kl.11:04

Takk for tipset! :)

Maja

24.04.2014 kl.13:00

Utrolig bra blogg! elsker slike, gir meg så mye inspirasjon til å trene og holde meg i form! jeg skal fra nå av drikke mye mer vann en før, hehe:)<3

Asbjörnsdottir -

24.04.2014 kl.13:21

Hærlig innlegg! Er flink til å drikke en del vann, men viste ikke at det var så mange positive sider ved å drikke det!

nevergiveupbyb

24.04.2014 kl.13:56

Asbjörnsdottir: Så bra at du likte innlegget :)

nevergiveupbyb

24.04.2014 kl.13:57

Maja: Supert at jeg kan inspirere deg :) Det liker jeg, motiverer meg til å fortsette så da er dette en win-win. Du fortsetter å følge med så skal jeg love å komme med mer inspirasjon til deg :)

Ailin Tingeling Knudsen

24.04.2014 kl.13:58

Takk for tips :-) Veldig interessant innlegg :-)

Silje

24.04.2014 kl.14:00

Utrolig bra skrevet (:

nevergiveupbyb

24.04.2014 kl.14:02

Ailin Tingeling Knudsen: Bare hyggelig! Takk :)

nevergiveupbyb

24.04.2014 kl.14:02

Silje: Tusen takk :)
så fin blogg du har:)

nevergiveupbyb

24.04.2014 kl.16:18

Stine Erichsen: Takk skal du ha :)

Mathilde

24.04.2014 kl.16:37

Eksker innlegget

Silje Edvardsen

24.04.2014 kl.18:10

Vann! <3 Jeg var skikkelig dårlig på å drikke vann før, men så fant jeg på noe lurt! :) Jeg skrev klokkeslett på ei drikkeflaske, og på den måten sørget jeg for å få i meg anbefalt vannmengde gjennom dagen:) Og nå drikker jeg nok, hver dag :)

nevergiveupbyb

24.04.2014 kl.22:56

Silje Edvardsen: Det var kjempe lurt Silje!

nevergiveupbyb

24.04.2014 kl.22:56

Mathilde: www.. Takk <3

Norges beste vestkant

27.04.2014 kl.10:52

Så utrolig bra innlegg! Jeg er overbevist om at du og den som har skrevet artikkelen har rett! :-)

Deaf

09.07.2014 kl.13:55

Høres bra ut, bortsett fra den delen om at vann renser kroppen for avfallstoffer. Det er i følge studier ingen forskjell på om man drikker litt vann eller mye vann i forhold til mengden avfallstoffer kroppen kvitter seg med. Det er ikke en elv som renner gjenn om :)

Trond

12.02.2016 kl.08:53

Hei - vedr din kommentar: "Jeg drikker MYE vann gjennom hele dagen og de gjør at magen ikke er tom. Det lurer kroppen(i alle fall min) til å tro at det er noe der når den egentlig er sulten. I tillegg er det lurt å drikke en del ekstra før man skal spise, for da spiser man ikke så mye."

Det gjør lurt i å lytte til kroppens signaler. Når den gir beskjed om at den ønsker mat, så er ikke løsningen å bælme vann for å dempe sultsignalene. Da skal du spise. Målet må ikke være å spise minst mulig mat, det bærer galt avsted. Spis når du er sulten og spis tilstrekkelig så du blir mett. I dag tror de fleste det er naturlig å ha cravings, men dette suget etter noe søtt kommer pga underernæring. At kroppen ikke får nok mat. Og at kostholdet inneholder for mye karbohydrater/sukker. Kroppen trenger fett. Avokado, entrecote, laks f.eks

nevergiveupbyb

17.02.2016 kl.20:52

Trond: Jeg spiser godt, og de råvarene du nevner spiser jeg også! Men _når man går på diett_ feks. er det fint å drikke vann når man kjenner sulten komme!

Skriv en ny kommentar

nevergiveupbyb

nevergiveupbyb

36, Oslo

Jeg er over gjennomsnittet interessert i trening og lever en sunn livsstil med fokus på kosthold. Jeg er bestemt og har meninger som ikke alltid er helt politisk korrekte, som jeg kan finne på å dele enten fordi jeg ønsker å få det ut eller fordi jeg ønsker å skape debatt rundt noe. Noen vil reagere , noen vil føle seg truffet (kanskje berettiget, kanskje ikke og andre vil være endog. Slik vil det alltid være! Jeg har en fantastisk sønn på snart ni år som bor store deler av tiden med meg. Jeg har en mann som alltid er der for meg og som støtter meg i mine mange tidvis sprø innfall, noe jeg setter utrolig pris på! Takk Frode, du er SUPER! Jeg er personlig trener, kostholdsveileder og instruktør. Deg har lang fartstid i bransjen og har gjennom årenes løp tilegnet meg mye kunnskap. Jeg deler den gjerne, men det er kanskje ikke alltid du får høre det DU ønsker! I tillegg til det overstående holder jeg på med en mastegrad i aktivitet og bevegelse ved NTNU. Følg gjerne meg, mine tidvis frekke innlegg og min aktive hverdag. Det er jeg som privatperson som har opprettet denne bloggen. Det jeg skriver her er mine meningen og har ikke noe som helst å gjøre med jobben min eller med mot samarbeid til mine samarbeidspartnere. Til distributører av FOREVER LIVING, jeg har allerede min egen kontakt på disse produktene!

Kategorier

Arkiv