Har du lagt på deg mye hittil i sommer? (nevergiveupbyberit) hits

Har du lagt på deg mye hittil i sommer?

Du er sikkert ikke den eneste som ser at "sommerkroppen", som du jobbet med gjennom hele vårsemesteret, sakte men sikkert forsvinner. Trøst deg med det i stedet for å trøstespise mer! På tide å våkne opp litt, jo lengre du graver deg ned i "sommerferie bobla" jo vanskeligere er det å komme seg ut av den. 

 

Mange hundre tusen nordmenn lever livets glade dager i sommerferien og en god del legger på seg ganske mye i løpet av ferien. Hvorfor i alle dager er det så mange som gjør det? 


Mars 2015

 

Latskap og dårlig selvdisiplin

Man har ferie for å slappe av fra hverdagen, ikke for å forfalle. Jeg sier ikke at man skal trene like mye som man gjør ellers i året, men ingen har vont av litt fysisk aktivitet selv om de er på ferie.

Og man behøver ikke nødvendigvis å spise pølser fra grillen og sitte pal på verandaen og drikke hvitvin med naboen hver eneste kveld.

Det skal selvsagt være rom for kos også, men man trenger da for pokker ikke å la det skli helt ut, slik at man får assosiasjoner med en stranda hval hver gang man går forbi et speil. 

Om man legger på seg en kg eller to så har det selvsagt ikke så mye å si. Men om man, som veldig mange dessverre gjør, legger på seg 5-10 kg i ferien er det i mine øyne latskap og også tegn på dårlig selvdisiplin. 

 


Fra dårlig til god selvdisiplin. 

  

Dyttet i seg alt for mange unødvendige kalorier i løpet av en dag

Jeg tilbragte noen dager sammen med noen venner i fjor sommer. Jeg bestemte meg for å gjøre et eksperiment den ene dagen der jeg talte kaloriene til han ene bestekompisen min gjennom hele dagen.

Jeg valgte å ikke si det til han i forkant for at resultatet skulle bli mer troverdig. Jeg sa det selvsagt etterpå og han overrasket over hvor mye han faktisk hadde spist, han husket ikke halvparten en gang. Han syns også at det var artig at jeg ville bruke det som informasjon i bloggen, men at han ikke ønsket å bli hengt ut så derfor kommer det dessverre ikke bilde av han. 

Han spiste ca 6702 kcal fordelt ut over en hel dag. Det er sinnsykt mye for en person med mindre man ønsker en vektøkning, ller trener ekstremt mye.

 

 Les mine tips til hvordan du kan holde treningen vedlike i ferien HER HER HER

 

Helårskropp eller sommerkropp?

Sommerkropp er vel og bra det, men hva er poenget med å spise seg god og feit gjennom sommeren, høsten og vinteren for og så starte et hardkjør uten like når mars mnd. kommer`

Dette er noe som for mange gjentar seg år etter år. Jeg personlig har også vært med på den "bølgen", men jeg trivdes ikke noe særlig godt de mnd. jeg gikk rundt og følte meg som en flodhest. Jeg fant da ut at sommerkroppen ikke var noe for meg, jeg vil heller satse på å ha en helårskropp slik at jeg kan være fornøyd med meg selv hele året.


Mai 2015

 
Juni 2015


Juli 2015

Man kommer langt ved å ha en plan og å sette seg et mål

Jeg var mye borte i fjor sommer og da får man ikke alltid laget sin egen mat, treningsmulighetene kan også bli begrenset i kortere perioder. I ferien hadde jeg to mål, det ene var å kose meg maks dvs. trene, slappe av og spise god mat.

Det andre var å beholde magerutene under ferien. Det hadde jeg aldri noen sinne greid før.

Før jeg reiste la jeg en plan. Jeg fant først og fremst ut hvor det nærmeste gymmet var ifht hotellet jeg skulle bo på.

Jeg bestemte meg meg for å prøve noe jeg aldri hadde prøvd før i fht. det å eksperimentere med kosthold.

En jeg kjenner selger produkter fra Forever Living og de har en måltidserstatter, som heter Forever Lite Ultra Shake, som er fullspekket med vitaminer og mineraler og som vist nok skulle være veldig bra for mange ting.

 


Jeg brukte den med vaniljesmak (innholdsfortegnelse nederst i innlegget). 

 

Skeptisk til måltidserstatter

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke hadde helt troa på det, i tillegg er jeg et matvrak og liker å spise så det å bytte ut matvarer med pulver har tidligere vært helt uaktuelt.

Ikke liker jeg slike ting heller og har nesten alltid spist mat i stedet for proteinshaker etc, men jeg tenkte at jeg skulle gi det et forsøk denne gangen her siden jeg ikke hadde spesielt lyst til å miste formen i løpet av  ferien. 


Slik så jeg ut undervies i ferien (juli 2014).

 

Jeg bestemte meg for å ta Forever Lite Ultra Shake 2-3 ggr daglig og og å spise vanlig mat 2-3 ggr daglig uten å telle kalorier.

Jeg spiste det jeg følte for av vanlig mat og det varierte fra dag til dag. Matvarer jeg spiste var for eksempel: reker, calamares, blekksprut, kylling, ayoli, brød, grønnsaker, salat, potet, ris etc etc.

Den eneste begrensningen jeg hadde var at jeg ikke spiste søtsaker i ukedagene, akkurat som jeg gjør her hjemme også. Det varierte fra dag til dag på hvor mange ganger jeg spiste og hvor mange ganger jeg drakk Forever Lite.

Jeg justerte det ifht. aktivitetsnivået jeg hadde den aktuelle dagen. Jeg brukte en rosa fet shaker kjøpt hos Tommi Nutrition i torggata. Den hadde to rom under til å ha pulver eller andre ting oppi så jeg fikk alltid med meg to doseringer med protein ut i den, og kunne blande det med kaldt vann når jeg følte behov. 

 

Hvordan gikk det?

Det "funka som faen" og shaken smakte faktisk helt greit. Men var litt vansklelig litt vanskelig å blande ut, men det var antakeligvis fordi jeg ikke gadd å riste den så lenge. 

En annen ting jeg la merke til ved bruken av Forever Lite Ultra Shake var at bloduskkeret mitt var stabilt hele tiden. For meg betyr lavt blodsukker craves, altså jeg får et ekstremt søtsug. Når jeg holder blodsukkeret stabilt skjer ikke dette.

Det jeg skal fram til er at jeg hadde liten lyst på søtsaker da jeg var på ferie. Jeg unnet meg som nevnt tidligere is og dessert etter maten i helgene og også godteri slik jeg alltid gjør her hjemme også. 


Slik så jeg ut etter ferien, to dager etter at jeg kom hjem (august 2015).

 

Nå tenker du kanskje " det må jo være lov til å kose seg"

Joda, det må det selvsagt! Men må man stappe trynet fult av usunne ting for å kose seg? 

Ikke misforstå nå, jeg koser meg også med god mat og god drikke, så om dere tror at jeg er helt fanatisk tar dere helt feil.

Forskjellen på meg og mange andre er at jeg begrenser matinntaket mitt, altså jeg passer på hva jeg spiser. Man må ikke stappe i seg alt mulig drit hele tiden, slik som feks kompisen min som jeg nevnte lengre opp.

Jeg spiser mye av mat jeg liker men jeg regner det inn i mitt daglige kaloriinntak. Og tillater meg søtsaker i helgene og en dag midt i uken har jeg det som kalles for "carbload", da kan jeg godt ha sjokolade som karbohydratkilde. Ikke den mest optimale karbohydratkilden ernæringsemssig, men det funker for meg. 

 

Les mine tips til hvordan du kan holde deg motivert til å fortsette på kolstholdsplanen din selv om det er ferie HER HER HER

 

Med mindre du selv ønsker det behøver du selvsagt ikke å følge mine råd

Føler du deg truffet av innlegget? I så tilfelle er det kanskje noe i det. Da må du reise deg opp fra godstolen, få fingeren ut av ræva og gjøre noe med det i stedet for å bli sint på meg fordi DU ikke greier å ta deg sammen. 

Jeg deler min erfaring med dere og forteller dere hva JEG mener kan være lurt å gjøre om man ikke vil forfalle helt i ferien. Det betyr ikke at du må mene det samme eller at du følge mine råd, det er opp til deg!

 

Hvordan gikk det med deg i sommer?

La du på deg mye? Greide du å holde formen?  Jeg vil vite hva du hadde som mål og om du greide å oppnå det eller om du failet! Er du fornøyd uansett hvordan kroppen din ser ut? Jeg vil vite det også!! 

 

Trenger du hjelp til å gå ned i vekt eller lurer på noe annet?  Send meg en sms på 41716303

  

Er du enig med meg, eller kjenner noen som trenger å lese dette, del gjerne innlegget videre..

 

 

 

XOXO

 

#blogg #sommer #sommerferie #satselixia #vektreduksjon #ferie #diett #kosthold #inspirasjon #motivasjon #trening #kosttilskudd #forverliving #slanking #sommerferie #sommerform #sommerkropp #helårskropp <3 #nevergiveup


Innholdsfortegnelsen på shakene

    Følg meg gjerne på instagram:
    @nevergiveupbyb

    @nevergiveupbyb

     

     



    Image and video hosting by TinyPic



  • 13.07.2015 kl.15:14 i Nice to know
  • 17 kommentarer

  •  



17 kommentarer

Jeg er veldig enig med deg, Berit! Som du selv sier er det mange som nyter livets glade dager om sommeren, noe jeg synes er helt lovlig. Det er opp til hver og èn hvor mye man skeier ut, men det skumle er at folk flest ikke tenker totalen. De tenker "en sjokoladebit her, en øl der, en treningsøkt mindre i dag", men når dette gjentar seg vil man fort merke vektoppgang og resultater som forsvinner. Lite blir ofte til mye mer enn man først tenker, derfor synes jeg det er kjempebra at du tar opp dette på bloggen din. Selvdisiplin er et av de største punktene som har hjulpet meg dit jeg er i dag! Uten å ta meg selv i nakken, være streng og tenke målrettet, ville jeg aldri sittet her med dagens kropp :-)

Ha en strålende uke!

Inger

13.07.2015 kl.18:45

Æ digger innleggan dine. Go girl 😀

Kristian

13.07.2015 kl.23:52

Hei Berit, fint at du drar opp dette spørsmålet.

Jeg har gått opp 8 kg på 5 uker, midjen er omtrent den samme. Hva pokkern skjer?

Har i disse ukene trent knallhardt på rulleski og sykkel. Mellom 1 og 3 timer nesten daglig.

Kan et par slicer vannmelon, 6 pinneis og litt appelsin fucke opp heile kroppen?

Eller er det muskler som blir til? Blei litt skremt da jeg veide meg, hadde forventet nedgang.

Ha en fin kveld :)

nevergiveupbyb

14.07.2015 kl.13:09

Tiril: Ja du har skjønt hva jeg skal fram til. Bra jobba!! :D Bra at du er fornøyd med deg selv og din innsats, fortsett å kjøre det samme løpet, du vil ikke angre ;)

nevergiveupbyb

14.07.2015 kl.13:10

Inger: Tusen hjertelig takk for det :) Hyggelig at du tar deg tid til å lese :D

nevergiveupbyb

14.07.2015 kl.13:12

Kristian: Det hørtes litt rart ut i grunn. Har du talt kaloriene du inntar? Kanskje du spiser for lite? Nå vet jeg jo ikke hvordan du ser ut og hva treningsmengden din er til vanlig. Men det kan virke som om du kanskje holder en del veske, kanskje spesielt i bena siden de har fått STOR belastning.
Hehe, tusen takk! Det skal jeg gjøre, vet du. Jeg blir like begeistret over kroppen min hver gang den beviser at den klarer enda tyngre vekter, enda lengre distanser osv. Kroppen er et fantastisk maskineri jeg ikke ønsker å ødelegge med dårlig kosthold og lite aktivitet! :-)

nevergiveupbyb

14.07.2015 kl.13:13

Tiril: FANTASTISK, that´s the spirit! Den tåler så sinnsykt mye. Og den blur bare bedre av å presses :D
Ja, det har du så rett i! Stå på videre med treningen, du ser fantastisk ut :-)

nevergiveupbyb

14.07.2015 kl.13:20

Tiril: Tusen takk :)

Dag

20.07.2015 kl.23:01

Du er kul:)

Dag

20.07.2015 kl.23:02

Du er tøff.. Og sexy:)

worldofliz

22.07.2015 kl.14:36

Oh yeah, må komme meg på trening gitt :s hehe :)

Ha en fin dag :)

nevergiveupbyb

23.07.2015 kl.00:01

worldofliz: Hi hi.. Ja det kan være lurt å investere litt tid på trening :)

nevergiveupbyb

23.07.2015 kl.00:01

Dag: Takk :)

Charlotte

06.08.2015 kl.02:40

Heisann. Jeg bare lurer på hvordan du regner ut kalorimengden i for eksempel en middagsporsjon? Skal kjøpe meg vekt for å måle opp antall gram, men er uansett usikker på hvordan jeg regner ut kcal-mengden nøyaktig. Skal jeg lese fra det som står bak på pakken bare, eller? Og hva om det ikke står noe om det på pakken?

nevergiveupbyb

06.08.2015 kl.11:14

Charlotte: All mat i Norge skal være merket. Der står antall kalorier pr. 100 gram. Det er det du skal gå ut fra. Ellers er det bare å søke opp en kalori tabell. Jeg bruker www.myfitnesspal.com til registrering. Der er det mye mat registrert og det som ikke er der kan man legge inn selv. Man kan laste ned app til telefonen også!

Skriv en ny kommentar

nevergiveupbyb

nevergiveupbyb

36, Oslo

Jeg er over gjennomsnittet interessert i trening og lever en sunn livsstil med fokus på kosthold. Jeg er bestemt og har meninger som ikke alltid er helt politisk korrekte, som jeg kan finne på å dele enten fordi jeg ønsker å få det ut eller fordi jeg ønsker å skape debatt rundt noe. Noen vil reagere , noen vil føle seg truffet (kanskje berettiget, kanskje ikke og andre vil være endog. Slik vil det alltid være! Jeg har en fantastisk sønn på snart ni år som bor store deler av tiden med meg. Jeg har en mann som alltid er der for meg og som støtter meg i mine mange tidvis sprø innfall, noe jeg setter utrolig pris på! Takk Frode, du er SUPER! Jeg er personlig trener, kostholdsveileder og instruktør. Deg har lang fartstid i bransjen og har gjennom årenes løp tilegnet meg mye kunnskap. Jeg deler den gjerne, men det er kanskje ikke alltid du får høre det DU ønsker! I tillegg til det overstående holder jeg på med en mastegrad i aktivitet og bevegelse ved NTNU. Følg gjerne meg, mine tidvis frekke innlegg og min aktive hverdag. Det er jeg som privatperson som har opprettet denne bloggen. Det jeg skriver her er mine meningen og har ikke noe som helst å gjøre med jobben min eller med mot samarbeid til mine samarbeidspartnere. Til distributører av FOREVER LIVING, jeg har allerede min egen kontakt på disse produktene!

Kategorier

Arkiv