Hvordan få barnet til å spise opp matpakken - Tips til enkel sunn matpakke 1 (nevergiveupbyberit) hits

Hvordan få barnet til å spise opp matpakken - Tips til enkel sunn matpakke 1

 

Mange foreldre silter med at barna deres ikke spiser opp maten sin på skolen eller i barnehagen. Og de lurer gjerne på hvordan de skal få poden til å spise opp. Jeg vil framover poste noen tips til enkle sunne, appetittvekkende matretter som man sende med i matboksen til barna. Eller man kan lage det til seg selv som et sunnere alternativ enn å kjøpe en baguette i kantina. 

 

Jeg vil først og fremst si at jeg forstår godt at den del av barna ikke spiser opp maten sin. Den "vanlige" norske matpakken er ikke spesielt appetittvekkende. Tørt brød med halv stiv salami og svett gulost.. Jeg hadde i alle fall ikke spist akkurat det. 

Jada, jeg skjønner at det ikke er standaren for en matpakke, det var et eksempel. 


Matboksen er fra Sistema og er kjøpt hos Med24

 

Tidsklemma

Noen tenker kanskje "jeg har ikke tid til å styre så fryktelig med matpakkene, vi har nok stress om morgenen som det er"

Jeg stresser også om morgenen og er trøtt og vil ha minst mulig styr. Matpakken til poden blir laget dagen i forveien og er like god dagen etter. Og man kan gjerne lage opp en såpass stor mengde at man kan sende med den samme maten 2-3 dager. 

 

Speltlompe ruller

De er enkle å spise, enkle å håndtere og ikke minst enkle å lage. Og de holder seg i kjøleskapet over natten.

Det er bare fantasien som setter grenser for hva man kan putte oppi rullene.

Jeg skriver allikevel noen små enkle tips til hva man kan og hva man kanskje bør ha oppi. 

 

Protein

Det bør alltid være råvarer med protein i et måltid, slik at blodsukkeret holder seg stabilt.

Man kan da for eksempel bruke egg, kjøttpålegg, kylling/kalkun skiver, ost.

 

Pass på at de ikke blir tørre

Man bør ha noe å smøre med slik at rullene ikke blir tørre.

Til å smøre med kan man bruke for eksempel magerost på tube, snøfrisk smøreost (finnes både med og uten smak) litt lett majones. 

 

Grønnsaker

Det bør alltid være grønnsaker i matpakken. Mange sliter med at barna ikke liker grønnsaker. I en rull kan man feks ha agurk, tomat, vårløk, litt koriander, paprika eller andre ting barnet liker. Hvis barnet ikke liker noen grønnsaker kan man finhakke de og blande de i for eksempel smøreosten. 

 

Sønnen min spiser heldigvis grønnsaker så jeg putter gjerne oppi noen tomater oppi den
smarte matboksen
fra Med24 som har tre små rom i tillegg til det største under.

 

Bruk fantasien og sett i gang

Det er, som jeg skrev lengre opp, bare fantasien som setter grenser for hva du kan fylle de med. Og det tar under 5 minutter å lage slike. Til og med en som ikka kan lage mat greier å rulle sammen en speltlompe. 

 

Favoritt fyllet til min sønn

Snøfrisk, kokt egg, spekeskinke og agurk. 

 

Handleliste

Speltlomper

Smøreost eller liknende

Kjøttpålegg og/eller egg

Grønnsaker

 

Lykke til :) 

 

Likte du dette innlegget? Vil du se mer av dette?

La meg få vite det! 

 

XOXO

#mat #kosthold #mattips #tips #kostholdstips #sunn #matblogg #mammablogg #foreldre #barn #matpakke #skole


Trykk på bildet om du vil se hvor denne matboksen er kjøpt
. Den er forresten på tilbud nå!!

    Følg meg gjerne på instagram:
    @nevergiveupbyb

    @nevergiveupbyb

     

     



    Image and video hosting by TinyPic



  • 23.11.2015 kl.11:01 i Kosthold
  • Ingen kommentarer

  •  



Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

nevergiveupbyb

nevergiveupbyb

36, Oslo

Jeg er over gjennomsnittet interessert i trening og lever en sunn livsstil med fokus på kosthold. Jeg er bestemt og har meninger som ikke alltid er helt politisk korrekte, som jeg kan finne på å dele enten fordi jeg ønsker å få det ut eller fordi jeg ønsker å skape debatt rundt noe. Noen vil reagere , noen vil føle seg truffet (kanskje berettiget, kanskje ikke og andre vil være endog. Slik vil det alltid være! Jeg har en fantastisk sønn på snart ni år som bor store deler av tiden med meg. Jeg har en mann som alltid er der for meg og som støtter meg i mine mange tidvis sprø innfall, noe jeg setter utrolig pris på! Takk Frode, du er SUPER! Jeg er personlig trener, kostholdsveileder og instruktør. Deg har lang fartstid i bransjen og har gjennom årenes løp tilegnet meg mye kunnskap. Jeg deler den gjerne, men det er kanskje ikke alltid du får høre det DU ønsker! I tillegg til det overstående holder jeg på med en mastegrad i aktivitet og bevegelse ved NTNU. Følg gjerne meg, mine tidvis frekke innlegg og min aktive hverdag. Det er jeg som privatperson som har opprettet denne bloggen. Det jeg skriver her er mine meningen og har ikke noe som helst å gjøre med jobben min eller med mot samarbeid til mine samarbeidspartnere. Til distributører av FOREVER LIVING, jeg har allerede min egen kontakt på disse produktene!

Kategorier

Arkiv