Tips #11 - 9 enkle tips for å holde søtsuget unna (nevergiveupbyberit) hits

Tips #11 - 9 enkle tips for å holde søtsuget unna

 Det kan være vanskelig å holde fokus på å spise riktig. Mange detter av dietten og det er vanskelig å hente seg inn igjen når man først har "ramlet utpå".

Erfaringsmessig så er dette problemet størst i en startfase av en diett når kroppen er vant til å få mye sukker og usunn mat, sukker er avhengighetsskapende akkurat som dop og det er hodet og ikke kroppen som craver etter mer. 

Lavt blodsukker

Det som ofte kan være en årsak til dette er at blodsukkeret er lavt, det er lenge siden man har spist og kroppen sier i fra at den vil ha næring, hjernen misforstår og tenker at den må ha sukker. Det finnes flere studier som kan tyde på at det er en sammenheng mellom søtsug og lite søvn, og jeg merker selv at jeg får "cravings" når jeg er sliten og har fått for lite søvn.

 

Mine triks

Jeg har etter mange år med prøving og feiling kommet fram til noen små triks man kan benytte seg av for å greie å holde fokus på kostholdet og ikke falle for fristelser. Håper de kan hjelpe dere også! 

 

Ha mye å gjøre gjennom hele dagen!

Denne er på første plass hos meg. På helt fulle dager hender det jeg ikke har hatt tid til å spise alle kaloriene jeg skal ha i meg i løpet av en dag.

Det er ikke bra, da kroppen har godt av å få i seg det den trenger av næring. Så i slike tilfeller spiser jeg litt ekstra på kvelden for å fylle opp dagskvota.

Men det jeg skulle fram til med dette er at man ikke har tid til og gå rundt å tenke på drittmat og godis når man har mye å gjøre!

 

Har bilder av hvordan du ønsker å se ut lett tilgjengelig.

Det og se meg selv i den formen jeg ønsker å være i er kjempe motiverende for meg, føler jeg meg sliten og dårlig en dag tar jeg fram disse. Bilder av andre i god form med pene kropper funker også kjempe bra som motivasjon. 

 

Ha mat du liker i matplanen din!

Mange setter opp ganske kjedelig mat på dietter. Har du mulighet til å sette opp dietten din selv vil jeg anbefale deg å bruke matvarer og retter du liker.

Det er noe annet hvis man skal stille i fitness eller bygging, da må maten være super ren. Men nå skal ikke jeg stille i fitness eller noe og går langt i fra på noen konkurransediett så jeg velger å ha med feks spekeskinke i dietten som en del av det daglige kaloriinntaket hvis jeg har lyst til det.

Om jeg ikke hadde hatt det i dietten min ville jeg antakelig "røket på noen smeller" og spist det allikevel og da er det like greit å regne det inn.

På dager jeg ikke greier å "fylle opp kvota" pleier jeg ofte å spise kokosboller for å få fylt opp, de fra "Den lille kokosbolle fabrikken" er fantastiske og inneholder kun  ca 48 kcal. pr bolle. Jeg er kresen så spiser utelukkende de.

Man går kanskje ned bitte litt saktere ved å bruke dette tipset, men jeg tenker at det er greit, man skal tross alt trives med det man gjør også ellers er det lett at man detter helt av.  


Drikk vann!

Vann er for det første sunt, alle bør drikke mer vann. Jeg har skrevet et innlegg om fordelene ved å drikke vann som du kan lese ved å trykke HER HER HER. 

For meg funker det ofte å drikke et stort glass vann når jeg får søtsug. Prøv det!


 

Ha sunne alternativer lett tilgjengelig. 


Jeg har alltid 100 grams pakker med ferdigstekt kylling i fryseren, lett å tine, godt å spise og ikke minst fult av protein <3

Hvis lysta på godteri melder seg kan man bare spise litt for å stabilisere blodsukkeret.
 


  

Spisedag

Noen kaller det"spisedag", andre kaller det "cheatday", mens andre kaller det "oppkarbingsdag", og igjen så er det noen som kaller det "carbload", kjært barn har mange navn.

Det kan gjøres i forskjellige grader. Noen trykker i seg alt usunt de kan finne på en dag, noen spiser bare ekstra av sunne karbohydrater, mens andre har kun et usunt måltid med dessert på spisedagen.

Det kommer an på hva målet til hver enkelt person er.

Jeg for min del har fri fra kostholds regimet mitt på spisedagen, men allikevel blir det ofte valgt sunne alternativer da disse gir kroppen næring, men jeg tillater meg både sjokolade, is og smågodt på spisedagen min.

 

Quotes

Det florerer av såkalte motivasjons-quotes(setninger) på nettet, gjerne med bilder. Jeg elsker slike og finner stadig nye på for eksempel instagram eller Facebook. Jeg lagrer disse og drar de fram når jeg har en dårlig dag. Også hender det at jeg lager noen av meg selv i blant, som jeg poster på min Instagram konto som heter @nevergiveupbyberit

Det hjelper for min del! 



 

Puss tenner 

Det er så enkelt som at det smaker dritt å spise etter at man har pussa tenner!

  

Spis godteriet ditt foran speilet, NAKEN

Hvis du blir så søtsugen at du MÅ spise. Ta med en stol foran det største speilet du har, ta med det du ønsker å fråtse i, kle av deg og sett deg ned å spis! 


Var det gøy?

Nei, kan tenke meg det! Ikke spesielt kult og sitte å granske seg selv kliss naken mens man dytter i seg usunne matvarer!



 

Håper tipsene mine kan hjelpe dere også!

 

Syns du disse tipsene var nyttige, del de gjerne videre på Facebook med vennene dine ved å trykke på deleknappen under her!

XOXO 

 

#trening #kosthold #diett  #styrke #inspirasjon #motivasjon #slanking  #inspirasjon #livsstil #sport #biorytmediett #sunn #fit  #sprek #sixpack  #flatmage #tips #spisedag #godteri #quotes 

 

Jeg vet at jeg har postet disse tipsene før, men jeg har fått mange nye lesere siden den tid og det er ikke sikkert alle har fått med seg de!

    Følg meg gjerne på instagram:
    @nevergiveupbyb

    @nevergiveupbyb

     

     



    Image and video hosting by TinyPic



  • 11.02.2016 kl.20:50 i Kosthold
  • 2 kommentarer

  •  



2 kommentarer

Sjokoladepiken

16.02.2016 kl.20:43

Hahaha fantastisk å spise naken forran speilet. Det tipset skal jeg lett ta med meg:-)

nevergiveupbyb

17.02.2016 kl.20:50

Sjokoladepiken: I know, effektiv den der :D Lykke til!!

Skriv en ny kommentar

nevergiveupbyb

nevergiveupbyb

36, Oslo

Jeg er over gjennomsnittet interessert i trening og lever en sunn livsstil med fokus på kosthold. Jeg er bestemt og har meninger som ikke alltid er helt politisk korrekte, som jeg kan finne på å dele enten fordi jeg ønsker å få det ut eller fordi jeg ønsker å skape debatt rundt noe. Noen vil reagere , noen vil føle seg truffet (kanskje berettiget, kanskje ikke og andre vil være endog. Slik vil det alltid være! Jeg har en fantastisk sønn på snart ni år som bor store deler av tiden med meg. Jeg har en mann som alltid er der for meg og som støtter meg i mine mange tidvis sprø innfall, noe jeg setter utrolig pris på! Takk Frode, du er SUPER! Jeg er personlig trener, kostholdsveileder og instruktør. Deg har lang fartstid i bransjen og har gjennom årenes løp tilegnet meg mye kunnskap. Jeg deler den gjerne, men det er kanskje ikke alltid du får høre det DU ønsker! I tillegg til det overstående holder jeg på med en mastegrad i aktivitet og bevegelse ved NTNU. Følg gjerne meg, mine tidvis frekke innlegg og min aktive hverdag. Det er jeg som privatperson som har opprettet denne bloggen. Det jeg skriver her er mine meningen og har ikke noe som helst å gjøre med jobben min eller med mot samarbeid til mine samarbeidspartnere. Til distributører av FOREVER LIVING, jeg har allerede min egen kontakt på disse produktene!

Kategorier

Arkiv