Tips #10 - De vanligste unnskyldningene for å ikke trene (nevergiveupbyberit) hits

Tips #10 - De vanligste unnskyldningene for å ikke trene

I min verden (trenings verden") får vi ofte servert diverse unnskyldninger til hvorfor folk ikke kommer i gang med trening og/eller endring av kosthold. Les hva jeg mener om dårlige unnskyldninger. 

Det er forsåvidt ikke noe problem for meg at folk som for eksempel ikke har lyst til å trene ikke trener, alle er forskjellige. Hvis en person bryr seg så lite om kroppen og helsen sin at de velger å la være å trene må de gjerne gjøre det. Det er når folk som har lyst til å komme i gang med trening lirer av seg den ene dårlige unnskyldningen etter den andre at jeg reagerer. Under her har jeg samlet opp en rekke av de vanligste unnskyldningene folk kommer med. Jeg har i tillegg skrevet ned hva jeg tenker om disse unnskyldningene!


 Bikini fra BizzyB,  jakke fra Superdry.  Foto: Kent Krogseng 

 

 

  • "Jeg skal begynne å trene, det er bare det at.. Jeg skal bare .. Før jeg begynner må jeg..."

 

Behøver jeg egentlig å utdype dette noe mer? Bildet oppsummerer bra hva jeg mener om den saken! 

 

 

  • "Jeg har ikke tid, hverdagen går ikke opp med mann/kone, barn, jobb og andre ting jeg driver med"

Jaha, hva driver du med som er så viktig da er det første jeg tenker.

Jeg har møtt en hel haug med mennesker som sliter med fysiske og psykisk plager som kan relateres til inaktivitet og/eller dårlig kosthold bruker 3-4 timer pr. dag foran TV apparatet, Ipaden eller PC. Eller at de bruker tiden på å sitte å holde på med smart phonen sin.

Er du i en av de overnevnte kategoriene?

Da er det egentlig ganske enkelt å frigjøre litt tid til å feks. trene. Om man halverer tiden man bruker på TV titting har man frigjort en 1.5 - 2 timer som kan brukes til trening. Hvis man sitter i sofaen foran Ipaden og  venter på at "det skal bli tid" vil det aldri skje.

Sett av tid

Cluet er å sette av tid til det. Har man lyst greier man fint å plotte trening inn i timeplanen uansett hvor full den er. Man trenger ikke nødvendigvis å trene 1-2 timer. WHO anbefaler 30 minutter med fysisk aktivitet daglig for en voksen person. Så en halvtime med trening holder hvis man er ute etter å komme i bedre form og å mosjonere. Hvis man derimot har et mer spesifikt mål må man trene mer. 

Et godt eksempel på at man kan greie det selv om man har aldri så full dagsplan er Beatrice Prochazka.


Beatrice i eget designet treningsoutfit.

Beatrice er tobarnsmor, kone, designer og butikkeier (tre nettbaserte og to stk. butikker midt  Hollywood) hun trener jevnlig og greier å holde seg så stram og fit enda hun er 43 år. Du kan lese om hennes trenings hverdag og hvordan hun får kabalen til å gå opp ved å trykke >>> HER HER HER <<<

 

 

  • "Jeg kan ikke noen ting og det er kleint å komme på et senter og bare gå rundt der uten å vite hva jeg skal gjøre. 

    Alle de største treningssenter kjedene tilbyr opptil flere timer med personlig trening gratis som en del av startpakken når man melder seg inn. Da får man en liten innføring i hva man bør og ikke bør gjøre. På senteret jeg jobber er det et ekstremt dyktig PT team med forskjellige spesialiteter, si i fra hvis du vil ha tips til en god PT som kan hjelpe deg i gang. 

    Tror du jeg hadde den kunnskapen jeg i dag innehar da jeg startet å trene?

    Nope, jeg var helt grønn og trente helt feil de første årene, men jeg lærte stadig mer og mer og lærer forsåvidt fortsatt. 

 

 

  • "Jeg ser ikke bra nok ut til å gå inn på et gym der alle er døds bra trent og sikkert i kjempe god form"

Unnskyld meg?!? Når noen sier dette tenker jeg alltid først "sa du akkurat det?" 

Er ikke målet med å komme i gang med treningen at man skal komme i form og blir bedre trent?

Man må starte et sted, jeg hadde en helt annen kroppsfasong da jeg startet å trene for maaaaange år siden.  Og en ting til: alle som trener på gym ser ikke ut som fitness utøvere.

 

  

  • "Jeg vet jo hva som skal til for å komme i form, du behøver ikke å fortelle meg det"

Alle "vet" hva som skal til, men ingen gjør det. Hvis en person vet  godt hva som skal til for å komme i form, hvorfor gjør han ikke det da? 

 

 

  • "Det er for dyrt å melde seg inn på et treningssenter" 

Ja det har blitt svindyrt, så de vet å ta seg betalt. Men man behøver ikke nødvendigvis å melde seg inn i et treningssenter der man får regnskog opplevelse i dusjen og som har 6 forskjellige badstuer! Det finnes en rekke billig kjeder i de fleste byer som tilbyr "basic" utstyr og noen tilbyr også litt gruppetrening.

Andre treningsmuligheter

Man kan ta seg en løpetur ute, man kan gå en powerwalk, eller sette seg på sykkelen en times tid (forutsetter at man har sykkel).

Og sist men ikke minst kan man trene med egen kroppsvekt nesten over alt. Street Workout er en idrett som har kommet til Norge for å bli. Det dukker stadig opp Tufteparker der man kan trene ute med egen kroppsvekt helt gratis. Disse parkene har også plakater med forslag til enkle og greie øvelser.

For å få et lite innblikk i hva Street Workout er kan du sjekke denne mini dokumentaren laget av Ulrik Lyng som er Norgesmester i Street Workout. 

IdBiV8Ua9IA

 

Team Physix arrangerer forresten fellestreninger med Street Workout/egenvekts trening i Tufteparker annenhver søndag. Der er alle velkomne og man behøver ikke å være sterk eller godt trent for å bli med. Medlemmene står klare til å hjelpe deg med øvelser og vise deg teknikker gjennom hele økta. 

Sjekk ut siden til Team Physix på Facebook så kan du følge med på fellestreningene deres  >>>HER HER HER <<<

 

 

  • "Jeg er gravid"

    Man er ikke syk når man er gravid og med mindre man har fått forbud av legen mot å trene er virkelig ikke graviditet en unnskyldning. Fysisk aktivitet har mange positive effekter på kroppen. Barnet i magen har godt av å ha en frisk og sterk mor som bærer det fram. I tillegg er det en fordel å være fysisk i god form når man skal føde.  

 

 

  • "Jeg blir så fort lei av å trene"

    Om man blir lei av treningen har man ikke funnet den riktige treningsformen. Da er det bare å prøve ut nye ting til man finner noe man liker. 

 

 

  • "Det er for varmt ute, jeg blir så sliten av varmen "

Mange trener mindre om sommeren. Det blir helt feil for meg, men mulig andre prioriterer annerledes.

Om man lar være å trene fordi det er varmt kan jeg komme med noen få tips. 

DRIKK NOK VANN! 

Det er ekstremt viktig å få i seg nok væske på varme dager da man som regel presterer mye dårligere når man er dehydrert. Les foredelene ved å drikke mye vann >>>HER  HER HER <<<

På varme dager er det lurt  å trene tidlig før solen er på det sterkeste, eller på kvelden når solen har gått ned. For de som trener inne er det ikke så problematisk med varmen, det finnes heldigvis aircondition. 

 

 

  • "Jeg er ikke motivert til å starte"

Det er det mange som sliter med. Da må man gå inn i seg selv å finne ut hvorfor man ikke er motivert.

Hva er det som skal til for å motivere deg? Har du sett en treningsform som du synes ser kul ut og som du kunne tenke deg å prøve ut?  Prøv det da vel!

Finn motivasjonsfaktorer eller vær sammen med folk som motiverer deg. Kanskje en treningspartner kan være løsningen? J

Jeg selv har brukt personlig trener i perioder der jeg har hatt dårlig motivasjon. Da betaler man for en tjeneste og da må man nesten bruke den. Det er litt kjipt å betale masse penger for noe man ikke bruker. 

 

 

  • "Jeg er så sliten hele tiden, har ikke ork til å trene"

Kanskje det er nettopp derfor de som er slitne ikke har energi? Fordi de ikke orker å trene.

Det kan selvsagt være andre årsaker, men voksne friske mennesker skal ikke være slitne hele tiden, da er det på høy tid med en full sjekk hos fastlegen.

 

 

 

 

  • "Sunn mat er for dyrt "

Nei det er det absolutt ikke, det er ikke noe dyrere enn usunn mat! Robert Andre fra Elite PT og en kamerat gjorde en test på prisene på sunn mat vs. usunn mat det for noen år tilbake. Du kan lese mer om testen deres ved å trykke  HER

 

 

  • "Jeg får ikke til å følge opp med sunne alternativer gjennom hele dagen, det blir stress og lar seg ikke gjennomføre"

Det er et tegn på dårlig planlegging og mangel på vilje, nothing more!  

  

 

  • "Jeg kommer aldri til å bli like bra trent som deg allikevel" 

Bullshit, jeg var ganske tykk en periode og bestemte meg en dag for at nok er nok, kan jeg kan du...!

Jeg gikk faktisk ned nesten 18 kg, du kan se bilder ved å trykke HER HER HER

 

 

Kjente du deg igjen?

Eller kanskje en person du kjenner stadig lirer av seg setninger som likner på de over her?

Hva er den dårligste unnskyldningen du hører?

Del innlegget videre på Facebook hvis du likte det da vel, så får mange du kjenner seg sikkert en tankevekker! 

 

#nevergiveup #trening #styrketrening #kosthold #diett #spinning #løping #styrke #inspirasjon #motivasjon #slanking #mamma  #inspirasjon #livsstil #sport #sunn #fit #fitness #idrett #sterk #sprek #muskler #vekter #vekttrening #sykkel #aktiv #tips #unnskyldninger

 Enkelte bilder lånt fra google

    Følg meg gjerne på instagram:
    @nevergiveupbyb

    @nevergiveupbyb

     

     



    Image and video hosting by TinyPic



  • 10.02.2016 kl.21:12 i Nice to know
  • 5 kommentarer

  •  



5 kommentarer

bjoernki

10.02.2016 kl.21:24

Jeg har ingen unnskyldning for å ikke trene, jeg sier det rett ut: Jeg er for lat til å trene.

Og når det gjelder pris på treningsstudio: Jeg vet om et sted som tar 299,- pr. Måned.

nevergiveupbyb

17.02.2016 kl.20:53

bjoernki: Fair enough :) Så lenge man er ærlig mot seg selv og andre! :)

Znippen.no

10.02.2016 kl.21:28

Har brukt mange av disse unnskyldningene, men nå fikk jeg et lite boost :D Håper du har hatt en flott dag! Feel free til å ta en titt innom bloggen min og følge den :)

nevergiveupbyb

17.02.2016 kl.20:53

Snippen: Så bra :) Er jo det som er poenget med å skrive tips :)

rundtomkringtrorjeg

11.02.2016 kl.09:17

hehe mange som kjenner seg igjen her. Jeg digger og trene, tung styrke og spinning. Er et magisk liv for kroppen, kjenner at noe skjer )) Ikke bare at man ser bedre ut, men for helsen sin del, jeppsi :-)))))

Skriv en ny kommentar

nevergiveupbyb

nevergiveupbyb

36, Oslo

Jeg er over gjennomsnittet interessert i trening og lever en sunn livsstil med fokus på kosthold. Jeg er bestemt og har meninger som ikke alltid er helt politisk korrekte, som jeg kan finne på å dele enten fordi jeg ønsker å få det ut eller fordi jeg ønsker å skape debatt rundt noe. Noen vil reagere , noen vil føle seg truffet (kanskje berettiget, kanskje ikke og andre vil være endog. Slik vil det alltid være! Jeg har en fantastisk sønn på snart ni år som bor store deler av tiden med meg. Jeg har en mann som alltid er der for meg og som støtter meg i mine mange tidvis sprø innfall, noe jeg setter utrolig pris på! Takk Frode, du er SUPER! Jeg er personlig trener, kostholdsveileder og instruktør. Deg har lang fartstid i bransjen og har gjennom årenes løp tilegnet meg mye kunnskap. Jeg deler den gjerne, men det er kanskje ikke alltid du får høre det DU ønsker! I tillegg til det overstående holder jeg på med en mastegrad i aktivitet og bevegelse ved NTNU. Følg gjerne meg, mine tidvis frekke innlegg og min aktive hverdag. Det er jeg som privatperson som har opprettet denne bloggen. Det jeg skriver her er mine meningen og har ikke noe som helst å gjøre med jobben min eller med mot samarbeid til mine samarbeidspartnere. Til distributører av FOREVER LIVING, jeg har allerede min egen kontakt på disse produktene!

Kategorier

Arkiv