Tips #14 - De skjulte kaloriene (nevergiveupbyberit) hits

Tips #14 - De skjulte kaloriene

Dette er en gjenganger hos de fleste som forsker komme i form. De "spiser sunt" men glemmer de skjulte kaloriene. Disse personene vil veldig gjerne ha dietter og matplaner de kan flge for g ned i vekt fr sommeren. Fair enough, hvem vil ikke se bra ut p stranda? Men de greier aldri n mlet sitt. For det er vel ikke s farlig bare ta en, eller to, eller tre....

Problemet er:

Helt rlig at de SPISER FOR MYE!! Enkelt og greit.

N tenker du kanskje:

"Hvordan kan de spise for mye nr de gr p diett?"

Det er helt greit det! De gr p diett og de skulle i bunn og grunn gtt ned i vekt, men de gjr det ikke. De spiser i tillegg til det som str p matplanen sin en del andre ting de ikke skulle spist.

Hvordan er det mulig spise for mye nr man skal flge en matplan?

Det er fullt mulig, la meg gi dere et eksempel fra min hverdag.

Her om dagen var jeg p stranden med en kompis, vi flger begge en matplan og hadde selvsagt med oss matbokser med tilmlte porsjoner mat som vil skulle ha i lpet av dagen.

Jeg porsjonerer opp min mat i sm bokser og spiser en nr j eg er sulten, ca hver 3-4 time.

Kompisen min hadde en stor matboks med all maten sin til hele dagen.

Fail nummer 1: stor mat boks med hele dagsrasjonen oppi er noe som fungerer hvis man er disiplinert nok. Hvis man ikke er det spiser man gjerne opp nesten all maten frste gang man skal spise et mltid.. Kjipt vre borte hjemmefra ha spist opp all maten sin nr sulten melder seg. Hva gjr man da liksom?




Her er kjlebagen jeg oftedrar med meg rundt slik at maten i matboksene holder seg kalde. Jeg har ogs en mindre en om jeg ikke skal vre borte for lenge.

Hva gjr man s nr man har spist opp hele dagsrasjonen sin fr klokka tolv?

Man spiser selvsagt mer, det gr jo ikke an og g tolv timer uten mat.

Eller det gr, noen trives med det og noen takler det, men en helt vanlig person som aldri har manipulert kroppen sin med mat vil ikke greie det.

Blodsukkeret vil bli s lavt etterhvert at fristen til spise et eller annet blir for stor.

Det var akkurat det som skjedde med den overnevnte kompisen.

I 1630 tiden forsvant han for g p toalettet, jeg syns han brukte lang tid, men jeg regnet med at det var k. Etterhvert kom han tilbake, med en pakke med Ritz kjeks i hnda som han hadde kjpt p kiosken. Det var over hodet ikke noe som stod p matplanen hans.

Det er vel ikke s farlig med et par kjeks?

Det var akkurat det kompisen min svarte da jeg spurte han om han hadde tenkt spise kjeks mens han var p diett.

Fail nummer 2: Det er faktisk ikke s enkelt kjeks inneholder kalorier de ogs, akkurat som alt annet vi spiser. Men det er ikke mer enn 250 kalorier om jeg spiser 1/4 av pakka svarte kompisen meg da jeg gjorde han oppmerksom p at de inneholder kalorier.

Tror dere han spiste noe av kjekspakken?

Fail nummer 3:Unnskyldninger

Flere ganger i uken hrer jeg unnskyldninger som feks disse:

"Kan du ikke ta deg en is Berit, det er jo sol ute"
Jeg kan sikkert ta en is fordi det er sol, men da kommer jeg i overskudd p kaloriene, s jeg velger ikke gjre det. Er det sol flere ganger samme uken har man det gende...

"Nmmen herregud, jeg har jo bare bursdag en gang i ret, et kakestykke p bursdagen min skader vel ikke formen din Berit?"
Jo det gjr det faktisk, et sjokoladekakestykke inneholder ca. 500 kalorier, det er over 1/3 av min dagsrasjon i kalorier. Skal jeg spise et kakestykke hver gang en jeg kjener godt har bursdag ville jeg ikke sett ut som jeg gjr.

Det finnes 10000000000 unnskyldninger for spise noe godt

De fleste mennesker forbinder det " kose seg litt ekstra" med spisegod mat, vafler eller kakers da fr dere kose dere s tar jeg med en slurk vann s lenge :)


Kalorier er kalorier!

Spiser du 250 kcal ekstra i tillegg til det du skal ha i deg i flge din diett hver dag vil du ikke g ned s mye i vekt/fett% som planlagt. Det kan vre kjeks, proteinbars, frukt, yogurt, you name it, det har ingen betydning hva det er, kalorier er kalorier og 250 x 7 = 1750 kalorier. Det er mer enn mange kanskje spiser p en hel dag.

Sorry to say, you gotta stick to the plan if you want results! Thats life! S enkelt er det! Det er sluttsummen som teller, fr du i deg mer kalorier enn du forbruker vil du ikke g ned.

Dere lurer kanskje p hvordan det gikk med kompisen min p stranda?

Han greide ikke stoppe etter ha spist det han tenkte, i pakken var det 200 g. kjeks, ergo han trkka i seg 1000 kalorier p 15 minutter!! Good job buddy, men du gr nok dessverre ikke ned denne uken!

XOXO

#nevergiveup <3 #trening #styrketrening #kosthold #diett #styrke #inspirasjon #motivasjon #slanking#livsstil #sport #sunn #fit #fitness #idrett #sterk #sprek #muskler #vekter #vekttrening #sykkel #stretching #elixia #myk #fleksibel #aktiv #velsegjrmester #tips #sannhet

    Flg meg gjerne p instagram:
    @nevergiveupbyb

    @nevergiveupbyb

     

     



    Image and video hosting by TinyPic



  • 15.02.2016 kl.18:17 i Kosthold
  • 2 kommentarer



2 kommentarer

16.02.2016 kl.09:39

S nyttige tips! :) men om jeg vet at jeg skal i en bursdag og at det blir mye stsaker der; kan jeg kompensere ved og feks kutte et mltid tidligere for og slippe overskuddet med kcal, for det er vel uansett bedre enn og spise begge deler vel? Snn tenker jeg i hvertfall! Man fr jo ikke i seg samme viktige nringsinnhold gjennom stt som det man gjr med ordentlig mat, men det er vel bedre enn og spise begge deler? Hva mener du om det? :)

nevergiveupbyb

17.02.2016 kl.20:51

Anonym: Helt klart, bedre droppe et eller to mltider s man ligger nrme kalori grensen i stedet for overspise :D

Skriv en ny kommentar

nevergiveupbyb

nevergiveupbyb

36, Oslo

Jeg er over gjennomsnittet interessert i trening og lever en sunn livsstil med fokus p kosthold. Jeg er bestemt og har meninger som ikke alltid er helt politisk korrekte, som jeg kan finne p dele enten fordi jeg nsker f det ut eller fordi jeg nsker skape debatt rundt noe. Noen vil reagere , noen vil fle seg truffet (kanskje berettiget, kanskje ikke og andre vil vre endog. Slik vil det alltid vre! Jeg har en fantastisk snn p snart ni r som bor store deler av tiden med meg. Jeg har en mann som alltid er der for meg og som sttter meg i mine mange tidvis spr innfall, noe jeg setter utrolig pris p! Takk Frode, du er SUPER! Jeg er personlig trener, kostholdsveileder og instruktr. Deg har lang fartstid i bransjen og har gjennom renes lp tilegnet meg mye kunnskap. Jeg deler den gjerne, men det er kanskje ikke alltid du fr hre det DU nsker! I tillegg til det overstende holder jeg p med en mastegrad i aktivitet og bevegelse ved NTNU. Flg gjerne meg, mine tidvis frekke innlegg og min aktive hverdag. Det er jeg som privatperson som har opprettet denne bloggen. Det jeg skriver her er mine meningen og har ikke noe som helst gjre med jobben min eller med mot samarbeid til mine samarbeidspartnere. Til distributrer av FOREVER LIVING, jeg har allerede min egen kontakt p disse produktene!

Kategorier

Arkiv