Tips #22- Noen matvarer kan gjøre deg direkte feit! (nevergiveupbyberit) hits

Tips #22- Noen matvarer kan gjøre deg direkte feit!

Mange sliter med å gå ned i vekt og de fleste som prøver klarer til en viss grad å komme seg nedover, men så stagnerer det. Det lille ekstra fettet vil ikke av, den siste bilringen slipper ikke taket uansett hva du gjør. Og "lovehandelsene" vil i hvertfall ikke av og når du drar på deg buksa henger fettet over kanten og du blir seendes ut som en liten cupcake på to ben. Kjenner du deg igjen? Hvis det er noen trøst er du sikkert ikke den eneste! 

 

Du kan lese videre hvis du er interessert i å skjønne hvorfor det faktisk er slik, hvis ikke kan du egentlig bare finne noe annet å lese på, en kakeoppskrift eller reklame for potetgull på rema eller noe.

Jeg skrev for noen dager siden et annet innlegg om matvarer man legger på seg av, det kan være lurt å lese det også for å få med seg helheten. Jeg sier ikke at akkurat DU må gjøre det jeg skriver. Det jeg ønsker er å informere de som er keene på å gå ned i vekt, om hva som kan være årsaken til at de stagnerer eller aldri kommer nedover.

Det første inlegget om matvarer som gjør deg feit kan du lese ved å trykke HER HER HER 

 


Jeg vet at jeg har brukt dette bildet før, men dette bikdet illustrerer veldig godt
forskjellen på et sunt og et usunt kosthold. 

 

Synder nummer to

Den andre matvaren som kan være årsak til at man ikke får den vektreduksjonen man ønsker er også en matvare mange har på frokostbordet sitt, slik den første matvaren jeg skrev om. Og enda flere bruker den til steking og baking, det er en "typisk norsk greie" å ha i kjøleskapet sitt. 

Det er margarin som er synderen, eller ikke nødvendigvis bare margarin, men transfettet de fleste typer margarin faktisk inneholder.

Transfett

Det er en type en- eller flerumettet fett som man naturlig finner små mengder av i naturlig finnes i animalske produkter som for ekesempel meieriprodukter samt kjøtt fra drøvtyggere. Allikevel kommer mesteparten av tranfettet folk får i seg i dag fra kunstig framstilte produkter.

Kunstig transfett oppstår ved industriell behandling av flytende fiske- eller planteoljer. Det de gjør er at de delvis herder disse oljene. Når oljene herder betyr det at de på en måte "stivner". Deretter tilsettes de smørsmak for å lage "billigvarianter" av smør man kan tilby folk. Et slikt kunstig framstilt smør har lengre holdbarhetstid enn vanlig smør så det er ofte populært å bruke til for eksempel bakst.

Under herdingsprosessen forvinner de sunne essensielle fettsyrenesom for eksempel omega 3 og 6, som er bra for oss og som vi faktisk skal ha i oss. For å gi dere et eksempel kan vi ta for eksempelt ubehandlet versus behandlet soyaolje, den ubehandlede soyaoljen inneholder ca. 8,5 % omega-3 mens den delvis herdede kun inneholder 3 %. Så plantemargarin er ofte ikke så sunt som produsentene skal ha det til. Norske plantebasert margarin inneholder som oftest ikke transfett, siden det er framstilt på en annen måte. Men allikevel, vi har mye billig importmat her i landet og mange har sikkert margarin fra andre land fra frokosbordet sitt.

 

Sykdommer som kan linkes opp til høyt inntak av transfett

I tillegg til at man kan bli direkte feit av å innta for mye transfett kan man få flere alvorlige helseproblemer som feks hjerte- og karsykdommer, diabetes, ulike krefttyper,lav fødselsvekt, overvekt, svekket immunsystem, forstyrret cellefunksjon, kan i verstefall føre til kreft( spesielt tykktarmskreft). 


Kolestrol

Det finnes to typer kolestrol: HDL kolestrolet som er det bra kolestrolet og LDL kolestrolet som er det dårlige kolestrolet. Av transfett kan man få forhøyede nivåer av LDL kolestrolet (det farlige) samtidig som det kann gjøre at nivåene på HDL kolestrolet (det "snille") synker. Forhøyet nivå av LDL kolestrol kan på sikt gjøre at blodårene blir tette noe som i verste fall kan føre til hjerte og karsykdommer. 

 

Ikke forbudt i Norge

Selv om transfett har mange negative bivirkninger er det ikke forbudt i Norge. Det finnes ingen regler på at varer skal merkes med "transfett" derfor får vi nok antakeligvis i oss mer transfett enn det vi er klar over. Produsentene kamuflerer ofte transfett som "mettet fett"

Land som har forbud mot transfett

Det finnes noen land som har totalforbud mot transfett, disse landene er Island, Danmark og staten New York. Jeg kan ikke fatte og forstå hvorfor dette fettet ikke er forbudt i Norge, vi har jo så sinnsykt mange strenge regler på andre ting som ikke er på langt nær så farlige for oss som det transfett faktisk er.  

 

Matvarer som kan inneholde transfett

Noen brødtyper, wienerbrød, kjeks, kake miks poser, pommes frittes, sjokoladepålegg, nøttepålegg, suppeposer og en del friterte matvarer. Selv om det stort sett er mest transfett i utenlandsk importerte matvarer er det ofte slik at norske produsenter importerer billimargarin ol. fra utlandet så man kan aldri være helt sikker. Matvarer med lang holdbarhetsdato er ofte laget med transfett da dette produktet gjør at matvarene får lengre holdbarhetstid. 

Spis ubehandlet mat

Mat som er ubehandlet, altså ferske råvarer uten noen form for tilsetning er det desidert beste å få i seg. Da vet du hva du får i deg. Ren fisk, kylling og kjøtt. Grønnsaker, frukt, nøtter og bær. Halvfabrikert mat er som du sikkert forstår ikke spesielt gunstig å stappe i seg. Jeg sier ikek at du aldri skal gjøre det, men i hverdagen er det nok best å holde seg unna, så kan man heller "kose seg" en gang i blant!

 

Håper dette var nyttig for noen, om du ønsker å lese flere kostholdsrelaterte ting kan du trykke HER HER HER

XOXO <3

#mat #kostold #trening #blogg #matblogg #treningsblogg #fitness

Bilder lånt fra google

    Følg meg gjerne på instagram:
    @nevergiveupbyb

    @nevergiveupbyb

     

     



    Image and video hosting by TinyPic



  • 25.02.2016 kl.11:18 i Kosthold
  • 6 kommentarer

  •  



6 kommentarer

Meh

25.02.2016 kl.11:47

All mat kan gjøre deg feit om du spiser for mye av det. Og all mat kan gjøre deg tynn så lenge du spiser under din TDEE

nevergiveupbyb

25.02.2016 kl.13:36

Meh: Jeg vet det :) Har du lest noe av det jeg har skrevet tidligere?

Ha en fin dag videre!

siri

25.02.2016 kl.16:10

eg vet hva eg bør holde meg borte fra å hva som eg sunt, men man må jo gå inn for det og. Det gjorde eg for noen år tilbake siden, å tok av 30kilo på 8måneder. SÅ vis eg virkelig vil, så får eg det til. Det er bare det at eg er ganske fornøyd med meg selv nå, spiser sunt å går turer. Blir bare mer å mer aktiv jo nærmere våren vi kommer. Men eg har alltid at lyst på en liste om ka eg mat eg sko ha spist hver dag eg, var det eg ønsket når eg hadde personlig trener, men neida det fikk eg ikke. Selv om eg hadde krav på det. Fikk bare en masse ark med ting eg burde spise.. Var jo bra det, er jo mye på nettet om hva man skal spise å slikt. Men eg blir bare stresset av det å faller tilbake på det eg pleier å spise..

Missy

26.02.2016 kl.15:25

takk for mange gode tips, liker spesielt disse innleggene om matvarer som kan gjøre deg feit. mange "skjulte" syndere som er bra å bli klar over! ser at du har jobbet hardt og sitter igjen med et strålende resultat, så dette kan du. well done. tror du kan nå ut til og hjelpe mange med bloggen din. når svangerskapet er fullgått, blir dine tips å følge til punkt og prikke her hvertfall :) i mellomtiden er det ingen grunn til å ikke spise så sunt og variert som mulig uansett :)

Mette

19.05.2016 kl.00:24

Et av de beste innleggene jeg har lest på lenge. Vi er så uopplyste i dette landet når det gjelder kosthold, og mange vet ikke hva transfett er en gang og hva det gjør med kroppen. Jeg snakket med en som demonstrerte vafler som inneholdt og var stekt i margarin, jeg sa at jeg kun brukte meierismør. Han svarte med at plantefett er sunt og at margarinen var anbefalt av norsk folkehelseinstitutt.... Også når det gjelder ferdigmat, der er det mange, spesielt ungdommer, som ikke vet at det er mulig å lage eks potetsalat eller tomatsuppe fra bunnen av. Det er rystende, mener jeg. Og pommes frites er sunt, det er jo poteter, pop-korn er sunt, det er jo mais osv osv... Er det rart at overvekt og livsstilsykdommer er et økende problem i dette landet?

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.01:24

Beklager seint svar. Jeg har ikke blogget på lenge takk for hyggelig kommentar. Det er ikke rart overhodet, det er akkurat slik det er.. Trøsten er det de er mye mindre opplyst lengre sør i Europa.. ??

Skriv en ny kommentar

nevergiveupbyb

nevergiveupbyb

36, Oslo

Jeg er over gjennomsnittet interessert i trening og lever en sunn livsstil med fokus på kosthold. Jeg er bestemt og har meninger som ikke alltid er helt politisk korrekte, som jeg kan finne på å dele enten fordi jeg ønsker å få det ut eller fordi jeg ønsker å skape debatt rundt noe. Noen vil reagere , noen vil føle seg truffet (kanskje berettiget, kanskje ikke og andre vil være endog. Slik vil det alltid være! Jeg har en fantastisk sønn på snart ni år som bor store deler av tiden med meg. Jeg har en mann som alltid er der for meg og som støtter meg i mine mange tidvis sprø innfall, noe jeg setter utrolig pris på! Takk Frode, du er SUPER! Jeg er personlig trener, kostholdsveileder og instruktør. Deg har lang fartstid i bransjen og har gjennom årenes løp tilegnet meg mye kunnskap. Jeg deler den gjerne, men det er kanskje ikke alltid du får høre det DU ønsker! I tillegg til det overstående holder jeg på med en mastegrad i aktivitet og bevegelse ved NTNU. Følg gjerne meg, mine tidvis frekke innlegg og min aktive hverdag. Det er jeg som privatperson som har opprettet denne bloggen. Det jeg skriver her er mine meningen og har ikke noe som helst å gjøre med jobben min eller med mot samarbeid til mine samarbeidspartnere. Til distributører av FOREVER LIVING, jeg har allerede min egen kontakt på disse produktene!

Kategorier

Arkiv