Tips #20 - Hva gjør du når vekta stagnerer? 10 tips for å få fart på dietten igjen! (nevergiveupbyberit) hits

Tips #20 - Hva gjør du når vekta stagnerer? 10 tips for å få fart på dietten igjen!

Alle som prøver å gå ned i vekt kommer til et punkt der man ikke har den nedgangen man ønsker og jobber veldig hardt for. Man når et "platå" der vekten stagnerer selv om man slavisk følger prgrammet sitt. Her er noen små peker om hvorfor det kan være slik og noen tips for hvordan man kan komme seg ut av dette platået. 

  1. Vær snill mot kroppen din og mot deg selv. 

    Du må huske på at det som skjer faktisk er helt normalt. Kroppen lagrer fet for å ha bruke det som et slags reservelager for energi og vil brenne fett for å gi deg energ

    Når man går på en diett vil man til slutt komme til et punkt der man "har mistet det fette man trenger å miste". Kroppen behøver lkke så mange kalorier som den trengte før for å gi deg energi. Derfor har man på en måte nådd et nytt stadie på veien til drømmevekta. 
     
  2. Husk hvor mye bedre du ser ut..

    ...og ikke minst hvor mye bedre du føler deg. Og husk hvor glad dette faktisk gjør deg, hvor bra det er for deg. Når man bestemmer seg for å endre livsstil for å gå ned i vekt er det en ganske tøff beslutning. Man må forsake en god del og man må være sterk mentalt. Når man ser resultater av jobben man gjør er det deilig, det kjipe er når vekta stagnerer, da må man huske de gode tingene slik at man ikke "detter utpå" igjen. 
     
  3.  Ta en skikkelig titt i speilet eller bruk bilder til å sammenlikne

    Og husk å ta bilder hele veien, og før diettstart. Det kan være vanskellig å se at man har gått ned ved å se på seg selv i speilet. Man ser seg selv hver dag og man blir fort blind på seg selv som man ser hver dag. Har man før- og etterbilder man kan sammenlikne bildene mot hverandre og man vil antakelig se store forskjeller.
     
  4. Tallet på vekta lyver...

    Om man trener ved siden av kan man ofte bli litt lurt av vekten. En kg med muskelmasse tar mye mindre plass enn en kg med fett og dermed kan vekten vise det samme eller at man har gått opp om man har lagt på seg muskler. Så hvis livvidden eller lårene dine er mindre og du kan se at kroppen din har endret seg er du på riktig vei. Kanskje det er lurt å bruke målebånd ved siden av vekt for å holde "orden" i sakene?! Jeg gjorde det da jeg gikk på diett!




     
  5. VÆR ÆRLIG mot deg selv

    Hvis vekten virkelig har stagnert tenk over hva du egentlig spiser i løpet av dagen. Småspiser du uten å legge merke til det selv? Putter du 3-4 ekstra osteskiver i munnen når du smører matpakker til barna dine? Småspising er en ekstremt dårlig uvane og det kan faktisk utgjøre en god del  ekstra kalorier i løpet av en dag.
    Det kan være lurt å loggføre maten i en sånn fase. Alle jeg følger opp på kosthold på loggføre kostholdet sitt. På den måten har de kontroll på inntaket og jeg har også det og kan enklere se hva de evt. gjør feil.  




     
  6. Kanskje dietten din ikke passer deg?

    Om man raskt havner i gammelt mønster og starter med de "vanlige" matvanene sine igjen kan det hende dietten man går på ikke passer for en. Jeg brukte en evighet for å finne ut hva som passet for meg, som jeg kunne leve med i hverdagen! 

    Det er veldig viktig at man trives med det man gjør, ellers vil man raskere gi opp.  
     
  7. Hvor mye trener du egentlig? 

    Hvor lenge og på hvor høy intensitet? Jeg ville brukt en pulsmåler på øktene for å holde styr på det. Jge bruker selv V800 fra Polar og er kjempe fornøyd med den. Den kan du lese mer om ved å trykke HER HER HER

    Og trives du egentlig med treningen du gjør? Igjen, det er viktig at man trives, også med aktiviteten man skal holde på med for å holde seg i form. 
     
  8. Søvn

    Sover du nok? Dårlig søvn kan være med på å senke forbrenningen din.  
     
  9. Vann

    Det å drikke vann er undervurdert, er man dehydrert senkes forbrenningen. Jeg starter dagen med en liter vann og kan drikke opp itl 4 liter pr. dag. Jeg sier ikke at du skal drikke så mye, men vann er viktig. Minimum 2.5 liter. Les mer om fordelene ved å drikke vann HER HER HER 
     
  10. Her er en liste på ting du kan legge inn i ditt daglige kosthold som kan være med på å øke forbrenningen din:
  • Grønn te
  • Chilli
  • Kanel
  • Nøtter som feks vanlnøtt, hasselnøtt og macadamia nøtter. Her er det viktig å tenke over at nøtter har høy energitetthet, altså masse kalorier så man kan ikke spise ubegrenset av det!
  • Grønnsaker
  • Blåbær og bringebær

 

 

 

Nå har du kanskje fått en forståelse om hvorfor vekten kan stagnere og hva som skal til for å få i gang vektreduksjonen igjen. Om du er usikker og trenger coaching kan du ta kontakt med meg på epost. Epost adressen min står på forsiden av bloggen. 

Lykke til!!

 

XOXO <3 

#kosthold #mat #trening #diett #blogg #mandag #fitness #treningsblogg

Bilder lånt fra google

    Følg meg gjerne på instagram:
    @nevergiveupbyb

    @nevergiveupbyb

     

     



    Image and video hosting by TinyPic



  • 22.02.2016 kl.23:41 i Kosthold
  • 2 kommentarer

  •  



2 kommentarer

Oda

23.02.2016 kl.19:09

veldig gode tips!

nevergiveupbyb

25.02.2016 kl.13:35

Oda: Tusen takk :) Ha en fin dag videre!

Skriv en ny kommentar

nevergiveupbyb

nevergiveupbyb

36, Oslo

Jeg er over gjennomsnittet interessert i trening og lever en sunn livsstil med fokus på kosthold. Jeg er bestemt og har meninger som ikke alltid er helt politisk korrekte, som jeg kan finne på å dele enten fordi jeg ønsker å få det ut eller fordi jeg ønsker å skape debatt rundt noe. Noen vil reagere , noen vil føle seg truffet (kanskje berettiget, kanskje ikke og andre vil være endog. Slik vil det alltid være! Jeg har en fantastisk sønn på snart ni år som bor store deler av tiden med meg. Jeg har en mann som alltid er der for meg og som støtter meg i mine mange tidvis sprø innfall, noe jeg setter utrolig pris på! Takk Frode, du er SUPER! Jeg er personlig trener, kostholdsveileder og instruktør. Deg har lang fartstid i bransjen og har gjennom årenes løp tilegnet meg mye kunnskap. Jeg deler den gjerne, men det er kanskje ikke alltid du får høre det DU ønsker! I tillegg til det overstående holder jeg på med en mastegrad i aktivitet og bevegelse ved NTNU. Følg gjerne meg, mine tidvis frekke innlegg og min aktive hverdag. Det er jeg som privatperson som har opprettet denne bloggen. Det jeg skriver her er mine meningen og har ikke noe som helst å gjøre med jobben min eller med mot samarbeid til mine samarbeidspartnere. Til distributører av FOREVER LIVING, jeg har allerede min egen kontakt på disse produktene!

Kategorier

Arkiv