Overvektige kvinner fronter det å ha en usunn og unaturlig kropp som noe positivt! (nevergiveupbyberit) hits

Overvektige kvinner fronter det å ha en usunn og unaturlig kropp som noe positivt!

Jepp, du leste riktig! 

Før jeg går videre er det kanskje greit å påpeke at jeg selv har vært overvektig så det griner etter. Jeg veide nærmere 90 kg, noe som er ganske unaturlig for en liten sprett på under 160 cm. 

 

Alle friske mennesker er født slanke og sunne

Tror du jeg fleiper? Nei, jeg gjør ikke det. Det er livsstilen vi blir tillært eller legger oss til selv som ødelegger den kroppen vi alle egentlig skulle hatt! Stor benbygning eller at man er født stor er tull og den som ønsker å kommentere på dette bør komme med rimelig bra kilder for at jeg skal bli overbevist! 


Meg da jeg var feit!

 

 

Overvektige kvinner fronter det å ha en usunn og unaturlig kropp som noe positivt! 

Jeg har ikke blogget på lenge, det er omtrent to år siden sist gang jeg følte for å skrive noe. I dag ble jeg provosert til å skrive dette innlegget. Som jeg har brent inne med i mange år! Nok en gang fikk jeg planta et avisoppslag i trynet der en overvektig person står å legger ut om hvor bra det er å elske kroppen sin selv om den er stor! Vi har sett #fitnok #kroppspositivisten #fatnok og jeg vet ikke hvem i nettoen og nå holder det faktisk! Den ene overvektige kvinnen etter den andre flasher fettet i sosiale medier, aviser og på fjernsyn mens de forteller hvor fint det er å være feit. 

 

 

Det er direkte helseskadelig å la seg selv forfalle på den måten! 

Misforstå meg rett, man skal selvsagt elske kroppen sin! Litt dumt om man ikke gjør det for man har faktisk bare en kropp. Det som er problemet er at man elsker ikke kroppen sin noe særlig om man lar seg selv ese ut som en flodhest. Det er åpenbart noe som ikke er helt riktig når en kvinne på 168 bikker 110 kg. Da har hun en overvekts problem. Det er mange helserisikoer ved å være overvektig og desto fler når man begynner å nærme seg det som kalles fedme problematikk. I tillegg til at det er helseskadelig koster overvektige personer samfunnet mange millioner hvert år! 

Tilbake til da jeg var feit, ja jeg bruker ordet feit for det var akkurat det jeg var så får de av dere som føler dere fornærmet gå å ta dere en kalorifri bolle! 

Jeg bruker nå 60 minutter på en skogstur jeg tidligere brukte 100 minutter på, hvis jeg løper tar det kanskje 30. Da jeg var overvektig kunne jeg ikke løpe, jeg orket ikke og jeg fikk smerter i ankler, knær og hofter. Jeg sliter fortsatt med smerter i føttene av belastningsskader jeg fikk da jeg var tung. Dette er et bevis på at det ikke var naturlig for meg å være så stor som det jeg var da. 

 

 

Usunne forbilder

Det er spesielt en personlig trener som stikker seg fram mye og "flasher" fettet så fort hun har mulighet, jeg lurer på hvor hun gikk på skolen jeg! Mange vet sikkert hvem hun er og om hun leser dette(noe jeg håper hun gjør) vil hun sikkert forstå at det var henne jeg skrev om, det er helt greit! Hun trenger å høre det. 

Det er supert at overvektige trener og holder seg i form på den måten, jeg har stor respekt for de som faktisk gidder å trene. Kjempe fint at de går på PT skole for å lære mer om trening! Problemet er at en stor del av den overvektige befolkningen trener ikke og beveger seg så lite som mulig. Når en personlig trener står fram og forteller at det å være feit er helt greit vil det ikke akkurat trigge disse personene til å gjøre noe med sitt overvektsproblem, tvert i mot. 

Det at overvektige blir hyllet for å "flashe fettet" blir feil på så mange måter. Det er som nevnt tidligere fint at de er glade i kroppen sin, men når slike personer blir forbilder så blir det feil. Det sender signaler til unge mennesker om at det er i orden å være overvektig. Og den trenden er vel ikke akkurat noe å sikte etter hverken for folkehelsen eller egen helses skyld?


Bildet fra avisen som fikk meg til å skrive i dag!

 

 

Slutt å pakk inn den dårlige selvdisiplinen deres! 

Personlig tenker jeg at denne populære "fett flashingen" som skjer alt for ofte for tiden er et påskudd for å få lov til å fortsette å være overvektig i stedet for å ta seg selv i nakken og å gjøre noe med livsstilen sin! 

Det finnes ikke noe som helst bra med å være feit bortsett fra at man har en unnskyldning til å gå med comfy joggebukser hele dagen fordi man ikke finner klær som passer. I tillegg er det ikke spesielt pent å se på nakne kvinnekropper med masse stukatur (cellulitt). Det er sikker mange som synes det er fint, men dette var min mening.

 

 

Til dere som har en stor trang til å "flashe fettet":

Jeg har ikke så lyst til å se på fettet ditt hele tiden, det er ikke så veldig flatterende at det gjør noe. Ikke er det spesielt sunt å ha dere som forbilder heller! 

Nå var det sikkert mange som ble krenket og enda flere som ble krenket på vegne av andre i disse tider da alle blir krenket for alt! For å være ærlig kunne jeg ikke brydd meg mindre! Hat så mye dere vil, jeg stikker å trener så kan dere sitte hjemme å være grinete å bitre! 

 

 

Trykk på liker knappen hvis du er enig eller til dels enig i det jeg har skrevet! Jeg blir også glad om du gidder å dele og for kommentarer :)

 

 

 

#nevergiveup #nevergiveupbyb #livsstil #trening #kosthold #slanking

Dette blogginnlegget er ikke et personlig vendetta mot noen og heller ikke ment som mobbing! Det er et helt reelt problem som mange mener noe om, men som særdels få tør å snakke om! Nå har jeg stukket hull på denne byllen så får vi se om noen andre tør å komme med sine synspunkter vedrørende temaet jeg mener er viktig! 

    Følg meg gjerne på instagram:
    @nevergiveupbyb

    @nevergiveupbyb

     

     



    Image and video hosting by TinyPic



  • 22.01.2018 kl.22:37 i Ærlighet varer lengst
  • 123 kommentarer

  •  



123 kommentarer

23.01.2018 kl.08:27

Veldig bra skrevet! Jeg er helt enig :)

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.10:35

Anonym: Tusen takk :)

christina

23.01.2018 kl.09:50

Dette innlegget gjorde meg litt delt.. er !00 % enig i det aller meste du skriver- og ja- jeg synes det er på sin plass med en slik utblåsning. Det er IKKE sunt å være feit. En er så redd for å krenke og "skape" spiseforstyrrelser at en glemmer litt at overspising bla også er en spiseforstyrrelse. Det ER en stor belastning for kroppen å gå med 20-30 kg for mye,uansett om man er glad i kroppen sin. Og jeg tror det er ganske få som synes de har en smashing kropp med den overvekten. Men at du synes det er stygt å se på, syntes jeg var unødvendig å poengtere så kraftig. Min mening :) For øvrig så synes jeg du har gjort en knall bra jobb med listilsendring- skal sjekke ut instagrammen din nå. Ha en fin dag :9

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.10:39

christina:
Det er som jeg poengterer, min personlige mening som jeg står for! Når jeg får høre at muskler på jenter ikke er pent er det helt OK for min del, jeg syns det er kjempe lekkert og jeg mener mye om mange forskjellige kropps former. Det jeg undrer meg litt over er hvorfor personer som trener blir hetset og hvorfor ingen tar oss i forsvar når dette skjer. Hvorfor skal folk få mene ditt og datt om våre kropper og vår interesse(trening)? :)

Det har blitt et samfunn der de overvektige og usunne blir hyllet og de som tar vare på kroppen sin blir hetset hvis de så mye som våger å poste et bilde. Det blir feil på alle mulige måter :)

Tusen takk for hyggelige ord!

23.01.2018 kl.09:52

Jaja, finnes mange som deg...Greit nok at mange trenger et spark bak, men å framstille overvektige som et problem for tynne, og som direkte ekkelt er ikke bra.

Mobbing er et større problem enn overvekt, og dette blogginnlegget er med på å skape/opprettholde mobbing.

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.10:40

Anonym: Har du tatt deg tid til å lese det jeg skriver? ;) Tror du bør lese et par ganger til gjennom innlegget før du skriver en ny kommentar!

Feita

23.01.2018 kl.09:53

Du har selvfølgelig rett til å mene akkurat hva du vil, men at du personlig ikke vil se på andres fete kropper er vel ikke grunn til å hate så mye på overvektige. Du velger selv å lese disse artiklene som provoserer seg så voldsomt fordi du ser fett og cellulitter. Du skriver et blogginnlegg fullt av hat, men ber om at andre ikke skal hate på deg... Voks opp.

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.10:41

Feita: Hvis du oppfatter det som hat tar du feil. Det som er hovedproblemet er at de er en helserisiko for seg selv og en byrde for samfunnsøkonomien(som ikke bare er til for de tynne)!

PS Jeg leser ikke slike artikler, men overskriftene kommer man liksom ikke unna!

Camilla

23.01.2018 kl.10:33

For det første... Bildet av deg. Du var ikke FEIT. Kraftig kanskje, men definitivt ikke feit.

At folk er glade i kroppen sin til tross for noen ekstra kilo er da slettes ikke ditt problem og noe å la seg provosere så voldsomt av?

Måten du skriver på er er med på å opprettholde fordommer og er regelrett mobbing av overvektige. Alle mennesker er like mye verd uansett fasong. JA, overvekt er et problem i dagens samfunn og det er ikke å stikke under en stol. Men å "takle" problemet på denne måten blir jo bare feil.

Overspising er en spiseforstyrrelse på lik linje med anoreksi/bulimi, og å si at det bare er å skjerpe seg er like konstruktivt for alle med en spiseforstyrrelse. Den sitter i hodet, og da er det hodet som trenger behandling aller først, deretter kroppen.

Jeg sier IKKE at alle overvektige har en spiseforstyrrelse, men fatshaming slik du driver med her er ikke greit i noen tilfeller.

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.10:48

Camilla:

Da er du og jeg uenige om akkurat det. Jeg selv. så på meg som feit og mistrivdes i den kroppen!

Jeg vet ikke om du har fått med deg hvor langt dette har gått, men å si at en del av disse jentene har noen kilo for mye er å lyve! De fleste av jentene ligger i øvre sjiktet av hva som er normalt og hva som betegnes som god helse. Noen av de jentene nærmer seg det punktet der mman blir definert med fedme problematikk! Da snakker vi høyrisiko mtp helsen som igjen kan resultere til ekstrautgifter for det offentlige!

Dette har ingen ting med mobbing å gjøre. Det er et helt reellt problem som ingen tør å snakke om fordi man skal ikke si noe stygt til de som er tykke fordi dem er det synd på! Bare for å snu dette litt, hva mener du om de som driver med "fit shaming" ? Er det akseptabelt?

Jeg er fullstendig klar over at det som oftest sitter i hodet, men da bør man kanskje holde seg litt unna rampelyset til man har blitt frisk og kan framstå som et godt forbilde for alle!

Du har rett i at det er en spiseforstyrrelse, desto større grunn til å la være å stikke seg fram i media å trigge andre til å fortsette med det...! ;)

Nina

23.01.2018 kl.12:39

Du tenker på samme måte som jeg, husker at jeg også reagerte kraftig for et år eller to siden.

Da var det mange oppslag med hun pin-up modellen som er sykelig overvektig.

Alle skrev om hvor fin hun var og at du måtte elske deg selv, selv om du var så stor..

Men samtidig som folk hyllet henne for fedmen, så slengte de ut varsler om de syltynne modellene.

Og jeg ser ærlig talt ikke forskjellen, begge to er jo syke på hver sin måte og ingen av de burde være forbilder, ikke den sykelig tynne og heller ikke den sykelig overvektige.

Men alikevel så var det kjempebra med den kraftig overvektige dama, men ikke med de sykelig tynne.

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.13:56

Nina: Godt å høre at vi er flere som reagerer! Takk for at du tok deg tid til å skrive det ned!

CMS

23.01.2018 kl.13:31

Jeg er så enig! I tillegg til anoreksi/bulimi finnes det en tredje spiseforstyrrelse; nemlig overspising. Dette er rett og slett avhegighetsproblematikk i forhold til mat.

Jeg er en eks-rusmisbruker, og kan dere tenke dere hvilket ramaskrik det hadde blitt hvis aktive rusmisbrukere gikk ut og la ut om hvor flott det er å ruse seg, at det er helt normalt og ingenting å skamme seg over? Hvor mange hadde blitt rusfri da?

Det som gjør meg aller mest forbanna er når jeg ser små barn som allerede er overvektige. Dette er rett og slett barnemishandling!

Takk for et godt og viktig innlegg :-)

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.14:00

CMS: Et meget godt poeng!

Jeg er veldig enig med deg i det med barnemishandling, hva tror du hender om jeg stikker hånden nedi det vepsebolet? Jeg har hatt ferdig et manuskript til en Vlog om akkurat det temaet i ca. to år ,men tiden har ikke vært riktig! Kanskje det er på tide å sette ideen til livs nå?

Lotte

23.01.2018 kl.14:23

Du har nok misforstått poenget. De opfordrer til usunn overvekt. Skal man ikke få lov til å føle seg bra vise seg frem om man er overvektig? Tror det er lettere å gjøre livsstilendringer den dagen man slutter å hate seg selv.

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.15:44

Lotte: ja nettop, usunn overvekt som dubsier. Det r bra å like seg selv, men man bør allikevel ikke framstå som et forbilde for andre. Det blir feil..

CMS

23.01.2018 kl.14:57

Angrepet vil du bli uansett, men sørger du for å ha argumentene i orden bør det gå fint. De aggressive får ikke mer makt over deg enn hva du gir de selv :-)

Angående disse argumentene som er designet for å slippe å ta ansvar, som det å ha stor benbygning eller lavt stoffskifte f.eks så finnes det et svar som knuser de: Hvis det fantes tilstander som faktisk gjør det umulig å gå ned i vekt; hvor er de feite i f.eks sultrammede områder i Afrika?

Dessuten er angrep det beste forsvar. Hvis en mor som føler seg skyldig skriver en forbanna kommentar så biter du skikkelig tilbake! Det er de nemlig ikke vant med. De er vant med at fornuftige velmenende folk enten går på defensiven eller rolig og tålmodig forklarer. Fuck det! Det virker ikke, og det handler om barnas beste her, ikke foreldrenes...

Hvis du greier å vekke bare en er vel det hele verdt det? I dagens samfunn hvor alt forståes ihjel har vi glemt hvor god effekt en real lekse kan gi ;-)

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.15:49

CMS: Du har så rett i det du skriver. Unnskyldningene vokser på trør og ja, hadde det vært bevist via forskning at det et en sykdom som gjør at man ikke kan gå ned i vekt.. Da skulle jeg vært mer påpasselig med å uttale meg!

Vi er ganske enig du og jeg :)

Jeg skal tygge litt på det og få min bedre halvdel som også er min samarbeidspartner på treningssenteret vi eier sammen til å ta en titt på det. Det er viktig å ikke skade businessen vår. Ikke at min personlige mening har noe med visjonen til vårt selskap å gjøre , men folk har ofte en tendens til å ta egne beslutninger ut fra egen oppfattelse, ikke hva som er realitet.

Othelie

23.01.2018 kl.15:34

Helt greit at man burde ta vare på helsen sin. Men det viktigste er faktisk å være fornøyd med seg selv uansett hva størrelse man er i. Alle er like mye verdt uansett om man veier 40 eller 100kg.

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.15:50

Othelie: Det var aldri prat om menneske verdt i dette innlegget. Poenget var å sette fokus på at disse personene blir settvpånsomnidealer, noe som blir feil mtp at de ikke er direkte sunne forbilder!

23.01.2018 kl.15:59

Kan skimte poenget ditt, og med det mener jeg at måten du skriver på ødlegger hele innlegget. Det er viktig at dette blir snakket om, men å pakke det inn med hundretusen utropstegn og «flashing av fett» gjør at du sannsynligvis vil få flere provoserte enn inspirerte. Og det med «fit-shaming» kan jeg ikke si jeg ser så mye til, hvertfall med tanke på hvor opptatt dagens samfunn er av nettopp det å være i form. Alle sosiale medier er proppet med forskjellige brukere som fremmer en sunn livsstil (noe som er bra, don?t get me wrong), og det blir også stadig mer «populært» å ha en muskuløs kropp som kvinne.

Så igjen, jeg ser hva du mener, men hvis du vil ha flere som faktisk ser mer av innholdet enn «feite kvinner er stygge» ville jeg revurdert skrivemåten.

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.16:19

Anonym: Det er sant at sunne forbilder florerer, noe som er bra. Poenget er at gloriviseringen og idoliseringen av usunne personer burde vært forbudt! Det vil på sikt skape et stort økonomisk tap for samfunnet.

Min venninne hadde angst for å fødenog betalte penger av egen lomme, for ekstra oppflølging. I hennes gruppenvar det ei som var overvektig og dermed inen risiko gruppe, hun fikk være med på dette opplegget gratis. Fordi hun var i en risikogruppe hun selv hadde satt seg i ved å la seg bli overvektig. Dette er ikke greit!
Historien vider er at min venninne fikk ikke føde der hun hadde bestilt plass og måtte reise til et annet fylke på et fremmed sykehus med fremmed personale grunnet ressursmangel.. til tross for at hun hadde betalt oppfølging på det ene sykehuset.
Den overvektige kvinnen fikk føde på avtalt sted med et eget team og privat rom etc etc.

Synes du det er riktig bruk av samfunnets felles goder? Synes du det er riktig at en person som selv har satt seg i en situasjon som havner i en risikogruppe skal få fortrinnsrett på felles goder? Og siste spørsmål, hvorfor måtte venninnen min betale?

Nå er det slik at det her i Norge er ytringsfrihet og man skal kunne få lov til å si hva man mener. Om du velger å la deg provosere av måten jeg skriver på er det helt supert, håper flere blir provosert. Det skaper engasjement, noe som var hele poenget med å skrive innlegget på den måten!

Chris

23.01.2018 kl.16:06

Å herregud leste ikke folk her teksten??

Tror dere aller fleste klarer å se poenget med at overvekt er helseskadelig, og at det er mange som bare har masse unnskyldninger...

jeg har masse unskyldninger for å spise sjokolade og ikke trene men vet at det ikke er bra!

Men dere fant hvertfall noe å bli #krenka for da hvis dere har brukt dagen på å lete 😂

Les gjennom innlegget en (to, eller tre) gang(er) til - tenk - tenk kanskje litt til - og kommenter på nytt...

Takk for meg!

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.16:21

Chris: Takk for ditt innspill, begynte å le!

K81

23.01.2018 kl.17:04

Jeg ser ikke helt hvor "fit-shaming" pågår.. Det jeg ser er tvert imot..

Jeg har spiseforstyrrelser som har variert mellom innleggelse med næring via sonde til overvekt. Og har aldri følt meg bra hverken i ene eller andre ytterkanten, ei heller på midten, som nomal og veltrent. Jeg skjemmes over å gå ut selv om jeg vet jeg ikke er blant de største. Men heller ikke sånn som jeg bør.

Jeg lever et ganske aktivt liv, men jeg reklamerer ikke for å være sunn. Det vet jeg at jeg ikke er.

Og alle får eie sine meninger, du óg.. Men kan love deg at mange blir ikke videre inspirert av den måten du formidler budskapet ditt på.

Det handler ikke om at jeg føler meg "krenka"..Syns bare det er kjipt at ei som har det som for meg er drømmekroppen istedet for å inspirere sparker en del av de som ligger nede...

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.17:26

K81: Det som skjedde da Fotballfrue la ut bilder etter fødsel er et godt eksempel på fit-shaming, og det skjer dessverre hele tiden.

Spiseforstyrrelser er et komplekst problem og i mange tilfeller er det et problem som ligger dypere enn at man bare har problemer med forholdet til mat. Noe som igjen kanskje kan være grunnen til at du aldri ar trivdes uansett hvordan du har vært?

Meningen med dette innlegget var ikke å inspirere noen, det var å vekke oppmerksomhet rundt et tabubelagt tema som mange mener mye om men ikke tør å snakke om!

Det er på ingen måte meningen å (bruker dine ord) sparke hverken deg eller andre som ligger nede med dette innlegget.

Hele poenget var å få oppmerksomheten rettet hitover og skape debatt om temaet. I dag er det tusenvis av blogger som florerer om diverse temaer og det er ganske fort gjort å "bare bli en i mengden" hvis man ikke stikker seg ut. Jeg valgte en provokativ tilnærming for å få "kontakt" med folk der ute, og det fungerte.

Det vil dessverre nesten alltid være noen som blir krenket uansett hvordan man skriver det når man skal ta opp en så "betent" problemstilling". Jeg har for eksempel fått spørsmål om hvorfor jeg ikke nevner tynne personer og at det også kan være usunt. Det kan være vel så usunt som overvekt og jeg kunne selvsagt ha nett det, men nå handlet bloggen i dag om et helt annet tema. Greit å ikke skrive en bok når man setter i gang så får heller andre temaer komme ved en annen anledning!

Hvis du følte deg truffet beklager jeg for det, det var ikke hensikten min. Håper at noe av det Andr jeg har skrevet kan inspirere deg og hvis det er tilfelle kan jeg garantere deg at akkurat det innlegget du liker er det en eller annen som har blitt krenket av. Sånn vil det dessverre alltid være.

Takk for at du tok deg tid til å komme med ditt innspill. Det var fint å lese hva en på "din side" mener om saken, selv om meningene "på den siden" garantert også er veldig delte! :)

Ha en fin kveld videre! :)

Ina

23.01.2018 kl.17:10

Helt enig! Glorifisering av fedme er ikke til nytte for noen, annet enn et gedigent koseteppe å gjemme seg bak for de som ikke orker å legge ned innsatsen som trengs for å opprettholde en sunn og frisk kropp.

Det er trist at det nå er blitt slik at tynne og trente er fritt vilt å kommentere kroppene til (og gjerne i harde ordelag), mens du blir sett på som en mobber eller bitch om du ikke er enig i at «fet er flott». For de som er med i den noe desillusjonerte fanklubben til de som river av seg klærne for å tilbe valkene til valkene sine ved en hver anledning, fremstår dette nesten som en slags forvirret sekt - noe som burde burde få alarmen til å ringe hos flere enn bloggforfatter. Men i stedet for å bli betegnet som den sykdommen fedme og overvekt er, blir disse omfangsrike trultene hyllet som de var de reneste folkeheltene.

Sannheten, er derimot at denne gruppens latskap og uvilje, koster samfunnet flerfoldige millioner - som heller kunne blitt brukt til å ta vare på eldre, eller å bedre skole og utdanning. Rett og slett misbruk av felles ressurser og ran av de som trenger det mer!

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.17:28

Ina: Touche.. Si i fra hvis du vil låne spalteplass en dag, jeg legger gjerne ut en anonym gjesteblogg! ;)

Anonym

23.01.2018 kl.19:00

På mange måter enig med deg. Dette har jeg også tenkt på mange ganger. Jeg stiller meg undrende til personer som fremstiller overvekt som noe positivt. Jeg jobber som sykepleier på sykehus og ser hver eneste dag sammenhengen mellom sykdom og overvekt. Livsstilsykdommer som fører til nedsatt livskvalitet og som kunne vært unngått. Mange av disse sykdommene kan også bli livstruende på sikt. Jeg personlig forstår ikke hvordan noen kan være direkte fornøyd med å være overvektig (for høy BMI). Altså at man er tilfreds med dette, ikke forsøker å endre livsstil, ikke har et ønske om det, ikke tenker over hva man spiser og heller ikke bryr seg i det hele tatt. På en annen side, så må man tenke over at det kan være mange andre årsaker til overvekt. Personen gir ikke nødvendigvis bare «fa*n». Overvekt kan for eksempel oppstå som følge av depresjon (tiltaksløshet, isolasjon, mangel på motivasjon ol.) angst, spiseforstyrrelser og andre psykiske lidelser. Mange finner trøst i mat og det kan utvikle seg til en avhengighet. Det kan bli en ond sirkel som det blir utfordrende å komme seg ut av. Mange skammer seg og tørr heller ikke å oppsøke hjelp. Somatiske sykdommer kan også føre til overvekt, for eksempel ved stoffskiftesykdom.

Poenget mitt er: Jeg ser ingen god grunn til å være overvektig fordi man er lat. Men dersom det ligger mer bak, noe det som regel gjør, har jeg stor forståelse for at mange kan miste motivasjonen etter forsøk på forsøk. I stedenfor å prøve og feile gang på gang, kanskje mange velger å heller godta problemet. At det føles som en enklere løsning å lære seg til å være tilfreds med overvekten. Når det er sagt, så mener jeg at vi alle har like stor rett til å elske oss selv og hvem vi er, uavhengig av hvordan man ser ut.

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.22:39

Anonym:

Takk for at du som autorisert sykepleier tok deg tid til å skrive et så informativt svar :)

Du har helt rett i at ting ikke er svart hvitt og at det kan være sammensatte problemer som er årsak til overvekt og fedme.

Jeg har i flere kommentarer forsøkt å poengtere det du sier vedrørende psykiske lidelser og overvekt. Det skyldes ikke direkte den psykiske lidelsen, men som du sier inaktivitet og eller overspising som følge av psykisk lidelse.

Jeg skrev denne bloggen så krass med overlegg, jeg ønsket å provosere for å skape debatt rundt temaet! Noe jeg i stor grad har greid!

Om jeg hadde valgt en annen vinkling kan du nesten banne på at andre hadde funnet noe å reagere på, det er en trend om dagen.

Du har helt rett vedrørende det å ha evnen til å elske seg selv, det er kjempe flott når folk greier det. Personlig tror jeg ikke de damene jeg refererer til i bloggen elsker seg selv, ikke alle i alle fall! Jeg tror de bruker sin status i sosiale medier til å rettferdiggjøre sin overvektsproblematikk ved at de viser seg fram nakne og deretter blir hyllet for det. For meg blir det feil fordi man bør ikke idealisere en usunn livsstil. Dette gjelder både de som overspiser og de som ikke spiser.

Synne

23.01.2018 kl.20:33

Måten du skriver dette innlegget på ødelegger hele budskapet for meg.. Hadde du skrevet dette på en saklig måte uten å henge ut noen (alle skjønner hvem du mener) kunne jeg tatt deg mer seriøst. Det blir veldig tydelig at du er ute etter å provosere

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.22:42

Synne: Jeg har poengtert hva som er budskapet med innlegget x antall ganger så jeg gidder ikke å gjenta det på nytt nå. Hvis du velger å ta på deg skylapper å tolke innlegget slik du føler det for godt skal du få lov til det, det går helt fint.

Jeg har ikke hengt ut noen personlig, om du velger å tro at det er den en eller andre må du gjerne gjøre det!

Han ein kveld videre!

PS

Takk for at du ga meg ekstra leser tall til bloggen !

23.01.2018 kl.20:52

Er helt enig med deg i at det ikke er sunt å være overvektig, men hvorfor trekker du inn cellulitter? Det kan alle få, uansett om man er overvektig eller ikke, så synes det blir feil å si at dette er stygt, når poenget er å få folk til å se at overvekt er usunt. Da motsier du deg når du oppfordrer folk til å være glad i kroppen sin. Synes du skal være meget forsiktig med å si at andres kropper er stygge!

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.22:48

Anonym: De fleste kvinner har en cellulitt eller fire. Hvorfor skal de på død og liv flashet for allmennheten? Og når man snakker om personer som lider av overvekt og fedme så er det en ganske så mye større mengde cellulitt og fett man snakker om her.

Det er mange som ikke liker jenter som trener og har litt muskler, skal jeg ta meg nær av alle som sier det? Jeg bryr meg fint lite om hva andre måtte mene om meg og min trening. Jeg har en fantastisk mann, venner og familie som jeg bryr meg om og som liker meg for den jeg er! Det holder for min del.

Jeg hadde et rykte for å være en blogger av den provokative typen tidligere og har fått høre mye rart om meg selv opp gjennom årene. Jeg har aldri tatt meg nær av noe bortsett fra når jeg fikk en reell trussel fra en leser, da ble det ubehagelig.

Alle er forskjellige og smaken er som baken, delt i to! Hvorfor i all verden skal ikke jeg få lov til å si hva jeg synes er pent? Eller mindre pent for den saks skyld? Så lenge jeg ikke angriper noen personlig spiller det vel ingen rolle? Hvis noen føler seg truffet så er det de som tolker det slik, ikke jeg!

Caroline

23.01.2018 kl.21:17

Det er på mange måter flott det du skriver, men samtidig regagerer jeg litt på framstillingen av at all ekstra kilo er negativt. Jeg tenker hvertfall selv at det fins jenter og gutter som er større, for alle er ikke tynn, fit eller slank. Vi er alle forskjellige og istedet for å kritisere de som tørr å stå frem som hvem de er så syns hvertfall jeg personlig at det er sterkt. Samtidig skriver du at det ikke er spesielt fint å se nakne kvinne kropper med celluitter(?) noe som for meg er ganske strengt sagt i og med at celluitter ikke trenger å ha sammenheng med overvekt. Jeg er selv 160 og veier i overkant av 60 kg og har slikt på rompa, gjør det meg mindre pen? Eller feit?

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.23:12

Caroline:

Hvor skrev jeg at all ekstra kilo er negativt?

Du har helt rett i det, det er noen som har noen kg ekstra og som trives med det. det er en vesentlig forskjell på noen kilo ekstra kontra overvekt og fedme.

Det er min personlige mening, alle jenter har litt cellulitt på kroppen. Men det er forskjell på litt og over alt på kroppen! Jeg vet ikke hvem du er og har ingen interesse av å diskutere hvorvidt jeg mener du er mindre pen eller ikke. Dessuten blir det vanskelig å gjøre en mening uten å ha sett deg!

23.01.2018 kl.21:24

Du kan slutte å flashe titsa, så kan du begynne å prate. Er ingen som vil se de greiene HELE TIDEN heller.

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.23:17

Anonym:

Nå er det ikke akkurat slik at jeg flasher boobs i alle riksdekkende aviser hver gang jeg får anledning. Hvis du har gått inn på min personlige blogg eller min private Instagram og deretter sett mer av mine "tits" enn det du ønsker er det strengt talt ditt eget problem, ingen har bedt deg gjøre det! Jeg skal ikke behøve å beklage for at du egenhendig har valgt å stalke en eller flere av mine profiler i sosiale medier i håp om å finne noe du kan ta meg på!

Spar meg for dumheter, du driter deg ut!

J20

23.01.2018 kl.22:08

Hei:) Jeg er ei jente på 20 og er overvektig. Ja jeg trener lite og spiser heller ikke så sunt. Jeg legger ikke ut bilder av meg selv og viser kroppen min. For jeg er jo et dårlig forbilde. Du som jeg skjønner spiser sunt og trener mye,derfor har du grunn til og legge ut bilder av deg selv og være forbilde for alle. Syntes ikke du var et særlig godt forbilde med denne måten du skriver på. Jeg dømmer verken personer som er overvektige eller veltrente,dette fordi jeg ikke vet åssen livet til den andre personen er. Du skal ikke dømme noen uansett om det er kroppen eller andre ting når du selv ikke har gått i en annen persons sko. Men du ska ha at du hvertfall skriver din mening:)

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.23:22

J20: Jeg tror du misoppfatter poenget med innlegget mitt. Jeg har ikke en spesiell trang til å bli oppfattet som forbilde av noen. Om noen velger å følge meg på innta, snap, Facebook, blogg eller hva som helst så er deres motiv bak å følge meg ikke så viktig. Jeg har egne private målsettinger med mine profiler og bygger de opp den veien jeg mener er best for at jeg skal nå mine mål uavhengig av hva andre måtte tro å mene om meg!

I dag hadde jeg som mål å få over 1000 unike lesere samt å få 100 likes på dette innlegget. Det har jeg greid!

Linéa

23.01.2018 kl.22:44

Herregud, slik som du fremstår her er skadelig. Dine holdninger og måten du snakker om andre på er faktisk ikke innafor.

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.23:26

Linéa: Takk for innspill og ikke minst, takk for at du ga meg leser tall :)

23.01.2018 kl.22:44

Endelig noen som uttaler seg om det! AMEN sier jeg bare! Dette er jeg 100% enig i. Jeg blir kalt hore, løs, oppmerksomhetssyk om jeg legger ut et treningbilde i magetopp. Men feite, de får bare creds :)

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.23:26

Anonym: What she said... ;)

Rebecca

23.01.2018 kl.22:54

Hva feiler det deg? Altså, what the fuck?? Dette er det kvalmeste innlegget jeg har lest.....ja, i hele mitt liv tror jeg.

nevergiveupbyb

23.01.2018 kl.23:26

Rebecca: Ok!

Kristina

23.01.2018 kl.23:41

Det er mange som ikke liker jenter som ikke trener, skal jeg ta meg nær av alle som sier det? Jeg bryr meg fint lite om hva andre måtte mene om meg og min manglende trening. Jeg har en fantastisk mann, venner og familie som jeg bryr meg om og som liker meg for den jeg er! Det holder for min del.:)

Syns synd i deg som skammer deg sånn over hvordan du så ut før. Jeg er sikker på at du er akkurat samme person nå som da. Du trenger ikke å tråkke på andre for å føle deg bedre.

Med det sagt, gjør som meg:

Jeg elsker kroppen min! Den er helt fantastisk. Jeg har to føtter som fungerer, to armer som jeg kan bruke og er frisk som en fisk. Jeg er godt polstret og jeg er elsket. :)

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.00:23

Kristina: Jeg kan ikke fortelle deg hva du skal ta deg nær av. Flott at du har et nettverk rundt deg som du seter pris på!
Jeg har ikke noe behov for å tråkke på andre for å føle meg bedre, jeg har poengtert hva som var motivet bak bloggen min. Hvis andre føler seg tråkket på eller krenket får det være deres problem. Jeg greide å provosere deg, gjord jeg ikke? Hvor er det skoen trykker hardest for din del? Jeg skammer meg ikke, jeg så sånn ut og det er det. Hadde jeg skammet meg hadde ikke bildene mine ligget ute. Jeg gjorde noe med det fordi jeg ikke likte å se sånn ut. Jeg trives ikke med en fettprosent over 20! Hva som er andres trivselsvekt eller fett% driter jeg i, men når folk med kropper som av WHO betegn
es som i risikosonen for helseproblemer blir betegnet som helter, da er det greit å si i fra!!

Lisa

23.01.2018 kl.23:57

Det var jo ikke fitshaming av Caroline Eriksen etter fødselen. Poenget var jo at det er usunt å se sånn ut etter en fødsel! At det er sykt å skulle risikere at barnet ikke er 100% friskt for å se bra ut mens man går gravid. Selv om hun gjorde det under oppfølging er det fortsatt en risiko for sykdommer og det var det folk reagerte på - ikke at CBE var fit på bildene :)

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.00:05

Lisa: Hvorfor er det usunt å se sånn ut etter en fødsel? Hvem har definert sannhetsbegrepet etter en fødsel? Hun fik hets fordi hun. i motsetning til 97 % av andre kvinner inkl meg selv, valgte å ha en sunn livsstil når hun gikk gravid i stedet for å ete som en gris å synes synd låm seg selv. Det står respekt av det. Hennes kid er helt frisk etter hva jeg vet og har ikke fått senskader av det heller. Han har en mor med energi og livsglede som har overskudd til å bli med på aktiviteter Ogg moen ti det barnet ser kjempe flott ut enda, selv om hun er mor.. Det å bli mor er ikke et frikort til å la seg selv forfalle selv om mange tror det!

Camilla - aka fitnok

24.01.2018 kl.00:03

Ser man smileyer her? Hvis ikke: gråtesmilefjes.

Jeg skulle gjerne gått inn i en faglig diskusjon med deg angående forbilder, konformitet og psykisk helse, men når ordet "feit" går igjen omtrent hundre ganger i innlegget ditt forstår jeg at Vi er på veldig forskjellige planeter.

😂 (gråtesmilefjes).

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.00:24

Camilla:Hvis det å betegne seg selv, eller hvordan en så ut før som feit er en uting i dine øyne Camilla, skal du få lov til å mene det. Så går jeg å får meg en god natts søvn slik at jeg er opplagt til emn treningsøkt i morgen tidlig! God natt :)

M

24.01.2018 kl.00:05

Her er jeg sikker på at du sikter til Helene Drage. Det er mange ting jeg er uenig med henne om, og veldig mye av det «samme» opp igjen og opp igjen, bare formulert på en annen måte. MEN, det du gjør her er verre og fremmer noe mye verre enn overvekt, nemlig mobbing. Og siden alle har rett på sin egen mening og det er innafor å være ekstremt direkte og nauta ærlig her på din blogg, må jeg bare si det jeg tenker ut høyt, at overvekt eller ikke, hun du refererer til ser hvertfall ut som en flott jente og ser faktisk bra ut! Ville sett ut som henne anyday enn en «kjøttkake i brunsaus/plastic fantastic». Men det var bare min mening, da. :)

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.00:31

M: Du tar feil Spør Helene eller han som satt sammen med meg da jeg skrev dette i går.
Jeg burde sagt i fra til Helene i forkant slik at hun ikke skulle føle på det i dag. Det var en stor feil at jeg ikke gjorde de i og med et jeg ogHelene har hatt en grei dialog rundt andre temaer det siste året. Jeg burde tenkt så langt og nå benytter jeg sjansen til å beklage til helene i det offentlige rom; "Helene! Jeg burde sagt i fra til deg først! Sorry <3 " Det gjorde jeg dessverre ikke, men Helene har fått en forklaring fra meg i dag med en beklagelse fordi jeg ikke gav henne beskjed i forkant. Hvordan hun velger å tolke dette i etterkant er opp til henne!

Jeg vet ikke hva kjøttkake i brun saus plastic fantastic betyr, forklar det gjerne eller la være!

God natt :)

24.01.2018 kl.01:27

Jeg er tynn og trener jevnlig, likevel har jeg myyye (!) cellulitter. Overalt. Takk skal du ha. Blir gøy å møte deg på stranden.

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.15:29

Kom bort å si hei så får du definere ut fra det om jeg er morsom eller ikke! ??

M

24.01.2018 kl.01:59

Jeg vet at det er flere enn meg som tolket dette som ett «mobbeinnlegg» rettet mot Helene Drage. Grunnen til at jeg vet det et at ei venninde av meg som faktisk følger instagrammen til Helene viste meg dette innlegget tidligere i dag. Jeg følger ikke Helene Drage selv og har aldri kommentert på hennes instagram selv om jeg har vært innom å sett ting som feks 3-4 av mine venner har likt da de følger henne. Folk må få skrive det de vil, men forvent reaksjoner både positivt og negativt. Dette innlegget var bare ufint, derfor tok jeg meg for en gang tid til å kommentere. Bra du har bedt henne om unnskyldning, mulig hun faktisk følte seg truffet, spesielt når andre folk tror innlegget ditt handlet om henne er det ikke umulig hun tenkte det selv.

Det andre jeg skrev er egentlig ikke så viktig å gå dypere i. Tolk det som du vil. Tror folk skjønner hva jeg mener. :)

God natt!

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.22:35

M: Her var kommentaren din ja, den kom så sent i natt så jeg så den ikke da jeg stod opp, var mange andre etter denne. Du hadde jo ikke svart på utsagnet ditt her, hva var poenget med å poengtere det i den andre posten da?

24.01.2018 kl.02:40

1. Om en person elsker kroppen sin, er ikke det bra nok? Hva har det med deg å gjøre? Hvorfor skal du diktere både hvordan andre skal se ut og hva de skal føle rundt det?

2. Noen har sykdommer, både fysiske og psykiske, som gjør at de er overvektige eller har store vansker med å gå ned i vekt. Dette kan ikke bestrides.

3. "I tillegg er det ikke spesielt pent å se på nakne kvinnekropper med masse stukatur (cellulitt)" Denne setningen er det så mye galt med at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

- Ikke pent å se på? Hvorfor skal de være så pene å se på da? Må alle være pene? Men det er jo umulig, da alle er pene for noen, og alle er stygge for noen. Det finnes sikkert mennesker som mener du er lite attraktiv. Skal ikke du få legge ut bilder av deg selv da? Eller er det kun din smak som skal bestemme hva som er lov og ikke lov? Det kan da umulig funke i en verden med over 7 mrd. mennesker?

-Er det spesielt overvektige kvinnekropper som er stygt? Jaha? Hvorfor må kvinner være fine, og menn ikke? Hvorfor gjelder ikke samme regler for alle?

-Stukkatur som du så fint kaller det, er ikke ensbetydende med overvekt. Moren min er overvektig og har ingen cellulitter, jeg er slank og har cellulitter. Skal ikke jeg få liv til å vises da mener du, siden en "kvinnekropp med stukkatur ikke er spesielt pent å se på", som du sier.

4. "Personlig tenker jeg at denne populære "fett flashingen" som skjer alt for ofte for tiden er et påskudd for å få lov til å fortsette å være overvektig"

"Få lov til" å fortsette å være overvektig? Skulle man ikke få lov til det da? Er det opp til andre å bestemme hva som er lov og ikke?

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.22:55

Anonym:
1. Jeg syns det er rart at jeg i post etter post må gjenta dette, men du skal få svar! Ja det er fint at folk elsker seg selv, men du har ikke fått med deg hovedpoenget i posten min!
Jeg dikterer heller ikke hvorvidt andre skal elske kroppen sin eller ikke. Det får være opp til hver enkelt.

2. Du kan ikke påstå at fysiske pg psykiske sykdommer er grunnen til at folk er overvektig! Det er som regel en av de som er en indirekte årsak til overvekt, men en overvektig er det grunnet at de har spist mer enn de burde og beveget seg mindre enn de burde!

3. Hva som er pent er subjektivt jeg skal ikke behøve å forklare hvorfor jeg mener noe er penere enn annet. Ja det er selvsagt mange som mener at jeg er mindre attraktivt, å tro noe annet ville vært idiotisk. Folk må gjerne legge ut bilder av seg selv, i sine egne profiler som andre kan velge om de vil følge, men når det blir slik at de for enhver pris skal ut i riksdekkende aviser /blader å gjøre dette og deretter bli idolisert er det feil. Folk oppfatter budskap forskjellig og selv om de som gjør dette ikke mener å fronte en usunn livsstil kan det være mange som tolker det dit hen allikevel. Jeg synes enda det er temmelig merkelig at folk i et land som Norge, som er så opplyst ikke greier å se hva som kan skje om flere og flere blir overvektige!

Jeg bestemmer ingen ting, jeg sa hva jeg mente om den saken.

Nå var det kvinner den eposten handlet om, menn har ikke for vane å legge ut bilder av seg selv på den måten, ergo så ble det ikke diskutert. Men en overvektig mann ville ikke vært et bedre forbilde.

Neida, alle kan ha cellulitter. Jeg har ikke skrevet om eller til deg så jeg gidder ikke diskutere dette videre.

4. Jeg tenker man kan anta at det å legge ut bilder av sin overvektige nakne kropp, for og så få masse cred for mange er et skrik om oppmerksomhet og aksept. Når man så får aksept vil det kunne føre til at man føler at det å være overvektig er OK. Misforstå meg rett, det er for min del klinkende likegyldig om enkelte trives med å være overvektige, men overvekt er et reelt helseproblem, voksende som sådan. Ergo så vil det til slutt gå ut over felles goder fordi de før eller senere vil måtte ha behandling.

Jeg skrev som svar til en annen kommentar om en venninne som ble forskjellsbehandlet fra en overvektig under en føde situasjon. Det er ikke OK. Du kan lese om det hvis du orker å scrolle, jeg har ikke tid til å skrive det igjen!

24.01.2018 kl.03:12

"De fleste kvinner har en cellulitt eller fire. Hvorfor skal de på død og liv flashet for allmennheten?"

På død og liv skal de ikke flashes, men om de med cellulitter ønsker å legge ut et bikinibilde eller gå på stranda, så vil cellulittene nødvendigvis vises. Er ikke dette ok da? Er det "på død og liv flashing"? Og hva gjør det å vise de, når de fleste har det, som du sier? Skal du få diktere hva som er lov og ikke ettersom hva du mener er pent/akseptabelt?

"Hvorfor i all verden skal ikke jeg få lov til å si hva jeg synes er pent? Eller mindre pent for den saks skyld?"

Hvorfor et det så viktig for deg å fokusere på det pene/upene? Er du så overfladisk og med så lite substans at du ikke klarer fokusere på annet? Hva med å fokusere på det som betyr noe - det indre?

"Så lenge jeg ikke angriper noen personlig spiller det vel ingen rolle? Hvis noen føler seg truffet så er det de som tolker det slik, ikke jeg!"

Eh. Du sikter veeldig til helene eller camilla her da. Det innrømmer du jo i en kommentar her, så det at du "ikke angriper noen" er reinspikka svada

Og i en annenkommentar skriver du: "alle jenter har litt cellulitt på kroppen. Men det er forskjell på litt og over alt på kroppen!"

Nei, alle jenter har ikke det, og det er ikke endbetydende med overvekt. Det er et faktum. Så lenge du har underhudsfett kan du ha det, det handler om hvordan det ligger plassert.

Og igjen, du dikterer hva som skal være greit. President/Diktator Berit tydeligvis! Så da er det avgjort da, det er greit med litt cellulitter, det har jo tross alt alle jenter, men for guds skyld ikke for mye eller over hele kroppen!!!! Såeh..noe du sier alle jenter har, skal være greit kun i de mengdene DU mener er greit...?

nevergiveupbyb

25.01.2018 kl.15:21

Anonym:

Jeg dikterer ikke hva som er pent, nå misoppfatter du meg. Jeg har skrevet hva jeg mener er pent så får andre mene hva de måtte ønske! Er det ikke lov til å ha subjektive meninger om hva som er pent og ikke pent nå lengre?

Nå var temaet her kropp, overvekt og de negative aspektene rundt det å ha overvektige som forbilder der de trigger til å være glad i seg selv og til å "kose seg" (les spise mer). Setningen med pen/ikke pent var ren provokasjon så jeg velger å ikke diskutere det nærmere.

Du kan tro hva du vil om hvem det er jeg sikter til og er det egentlig så viktig?

Vedrørende cellulitt, ja du har rett i at det handler om underhudsfett og plassering, men det finnes særdeles store forskjeller hva gjelder mengde og både du og jeg VET at personer med overvekt har som regel STØRRE mengde cellulitt.

Jeg kan ikke definere hva som er greit og ikke greit, igjen så henger du deg opp i bagateller , denne diskusjonen er så langt unna temaet som er hovedfokus så jeg tror vi bare avslutter her!

24.01.2018 kl.03:32

Fine inspirational quotes på insta :-) kan jo trygt si du ikke lever opp til de selv. Jeg nevner i fleng:

"Be yourself"...bortsett fra tjukke kvinner da.

"Peace, love & joy" Du lever ikke dette helt ut vel?

"So many assume, so little know" Dette lever du ut!

"We all ugly to someone. Dont trip" Dont trip, Berit.

"I am who i am.

...

...

...

Get of my back.

Its my life.

Not yours." Igjen noe som gjelder alle bortsett fra tykke kvinner?

"When you judge me without knowing me, you dont define me, you define yourself" Men du dømmer jo?

"Whoever is trying to bring you down is already below you" Så du er under de tykke kvinnene? Woi, bra du er trent til å takle vekta, si!

"Be yourself. People dont have to like you, and you dont have to care" Igjen noe som gjelder for alle bortsett fra tykke kvinner..?

"Life is tricky. Baby, stay in your magic" Baby, stay in your magic såfremt du ikke er en tykk kvinne!

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.14:59

Anonym:

Så fint at du brukte din tid på å gå gjennom min Instagram og definerte hva JEG legger budskapet bak "qoutes" postet av MEG!

Jeg fatter ikke at folk har så lite å gjøre!

Stine

24.01.2018 kl.06:43

Jeg er sååå enig. En av disse bloggerne du snakker om pleier også å filme at hun trykker i seg sjokolade mens hun flasher alt fettet. Veldig feil mener jeg, men jeg mister hvertfall lysten på sjokolade av det :)

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.14:57

Stine: Takk :)

24.01.2018 kl.09:53

Sånn rent bortsett fra at det du skriver er bare tull og ikke har noe vitenskapelig hold vil jeg anbefale deg å ta en tur tilbake til 9.klasse og lære rettskriving, tegnsetting, setningskonstruksjon og hvordan man generelt skriver et leserinnlegg.

Du skriver sånn som du snakker, det gjør språket uintelligent og ødelegger en allerede dårlig troverdighet(med tanke på at du ikke har kilder eller kan henvise til noe forskningsmateriale som bygger dine fakta).

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.14:56

Anonym: !

V

24.01.2018 kl.10:32

Tenk om alle bare kunne brydd seg om seg selv :)

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.14:56

V: Da ville verden blitt et godt sted?

Venis

24.01.2018 kl.10:34

Jeg ble egentlig ikke så provosert av å lese blogg innlegget ditt, syntes egentlig mer det forteller meg hvor lite du faktisk kan om overvekt. Hvor lite du har lest om det. For det første så handler ikke overvekt om overspising bestandig. Noen har dette som ett problem da de faktisk mangler ett hormon som er det hormonet som forteller normale mennesker at de skal stoppe og spise fordi de er mette. Så har du en annen gruppe som er feks emosjonelle spisere. Disse kan spise feil eller mye i perioder hvor de har det dårlig. Har du tenkt over at feks emosjonelle spisere kan spise mye fordi de har vært utsatt for svært alvorlige traumer, som missbruk når de var barn? At det å spise faktisk tilfører kroppen ett stoff som heter dopamin som er det stoffet som gjør deg glad.. Og når du da store deler av tiden ikke er glad så blir spising som ett narkotika. Du får noe som gjør deg glad, som produserer ett stoff du mangler. Videre handler overvekt veldig mye om sammensetning av bakterier i magen vår. Dette finner du masse om hvis du Googler det, og det er dette de nå håper skal bli en ny revolusjon innen slanke medikamenter. Magen til en overvektig inneholder langt færre bakterier enn en normalvektig. Og det er spesielt en bakterie de mangler (som jeg ikke husker navnet på i farta). Du skriver at ingen er født overvektige, vel dette er feil. For mange mennekser blir født med for lite av disse bakteriene noe som faktisk gjør at de over tid vil legge på seg, nesten uansett. Vet du også at en 50/50 kombinasjon av fett/sukker faktisk gjør at du overstyrer programmet som forteller deg når du er mett? Vet du at en person som er overvektig må spise 25 prosent mindre kalorier enn en normalvektig person selv om de har samme vekt? Fordi kroppen din og hodet ditt vil motarbeide deg i nærmere 10 år etterpå? For kroppen vår er laget slik at fett vil den spare på til dårligere tider, og at det derfor krever ekstremt mye mer jobb for å gå ned kilo enn å gå opp? Egentlig vil jeg anbefale deg å ta deg en tur til Tønsberg sykehus, hvor de behandler sykelig overvekt, også be de om å lære deg litt om det. For for meg er det helt klart at du har veldig manglende kunnskap om problematikken. Og det som skjer da, det er at når du skriver ett blogginnlegg om en problemstilling du egentlig vet svært lite om, gjør at du selv blir svært useriøs. Jeg tror ingen av de bloggerene du sikter til prøver å fremme det at overvekt er sunt, det vet vi alle at det ikke er, men de fremmer at man ikke skal bruke hele livet sitt på å hate seg selv for den man er. At man skal være glad i seg selv og på den måten fremme for ungdom at livet består av langt viktigere ting enn det å stå frem som en perfekt trent person som bruker all sin energi på å oppnå aksept hos andre. Å fremme ett sunt forhold til seg selv og egen kropp er jammen meg mye bedre. Uansett om du er tykk eller tynn. Håper du gjør litt reserch om overvekt og skriver ett langt innlegg om det i steden for å skrive at du syntes det er kvalmt å se. Så kanskje det blir slutt på stigmatisering i samfunnet. Hilsen en som har slitt med overvekt hele livet og som med 8 harde treningsøkter i uka med forholdsvis normalt kosthold fortsatt ble regnet som overvektig.

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.14:56

Venis:

Jeg er fullstendig klar over at det er en diagnose som kalles Prader Willie som gjør at personer som lider av denne kan spise seg i hjel. Jeg vet også om det med emosjonelle spisere.

Jeg skal igjen poengtere for deg som til så mange andre, ingen av disse diagnosene er en direkte årsak til overvekt. Det er overspisingen som følge av disse årsakene som gjør at personene blir overvektige!

Post noen kliniske studier som beviser dine påstander.

Sigrid

24.01.2018 kl.12:47

Er enig i mye du skriver, men du går fram på en litt aggressiv måte, og det du skriver kan nok av mange oppfattes som ren fatshaming. Når man har lagt alle helsefakta til side, så er det likevel ikke riktig å rakke ned på noen fordi de er overvektige, på lik linje med at man ikke rakker ned på rusmisbrukere eller andre med en grad av «handikap». Ja, man kan vel si at for mange er overvekt og fedme en selvforskyldt lidelse, men overspising skyldes ofte noe på det mentale plan også, som ofte ligger litt utenfor personens kontroll. Mat kan være avhengighet på samme måte som alkohol og narkotika. Overspising er også noe som man trenger profesjonell hjelp både på fysisk men aller mest mentalt plan for å slutte med. Å kalle overvektige for late, bitre osv blir derfor litt feil, og kan kanskje få deg til å virke mer krass og fatshamete enn du egentlig vil framstå :-)

Når alt DET er sagt så er det klart at fedme og overvekt er et stort samfunnsproblem. Flere og flere blir så overvektige og dermed syke av livsstilssykdommer at de ikke kan jobbe, trenger mer helsehjelp og dermed sliter på samfunnet på den måten. Men ingen som er sykelig overvektige VIL være overvektige, det håper jeg du også forstår. At du synes det er ekkelt at de flasher like mye fett som du flasher pupper og rumpe på instagrammen din, det får være din mening, men hvorfor må du dele akkurat det? Disse menneskene har nok problem med selvtilliten sin fra før, og grunnen til all «fettflashing» i SoMe nå til dags handler vel mer om at man skal lære seg å elske kroppen sin uansett hvordan den ser ut, og at den kjærligheten til kroppen skal inspirere til en sunnere livsstil med riktig motivasjon - kjærlighet for kroppen som starter på innsiden! Det er lettere å leve sunt og gå ned i vekt om man er glad i seg selv. At noen overvektige legger ut lettkledde bilder på Instagram har jeg vondt for å tro kan inspirere andre til å tilegne seg en overspisningsforstyrrelse fordi de har lyst til å bli feite. Lite sannsynlig! Men nå lever vi i et samfunn der overvekt er en del av det hele, uansett hvor mye du hater det, og fokuset er vel der at ingen skal diskrimineres, mobbes eller trakasseres fordi de ser ut på den ene eller andre måten :-)

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.14:52

Sigrid: Takk :) Konstruktiv og fin tilbakemelding. Og du har rett i at måten jeg ordlegger meg på kan få meg til å virke verre enn jeg egentlig er.

Lisa Myhren

24.01.2018 kl.13:16

Jeg er litt nysgjerrig på hva kroppsform "kjøttkake i brunsaus" representerer xD

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.14:51

Lisa Myhren: Jeg også! Jeg fikk aldri svar på det...

Ove Kristian

24.01.2018 kl.13:48

Folk som er temmelig overvektig av seg har også psykiske problemer. Hvis ikke hadde de bare spist sunnere mat. De som spiser blir mye senere mett enn slanke og sunne folk blir. Tykke mennesker får en slags rus av å spise mye usunn mat og det er ikke bra. Hadde de bare klart å nekte seg selv feil mat uten å bli gretne av seg så ville slanking vært langt lettere.

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.14:50

Ove Kristian: Det har du rett i , psykiske aspekter kan være en trigger til overvekt. Det er overspising og eller inaktivitet som er den direkte årsaken!

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.16:56

Anonym: Vis hvem du er og stå for det du skriver så skal jeg godkjenne kommentaren din ??

24.01.2018 kl.16:34

Tja, at overvektige skal bli promotert som noe positivt blir feil. Det som også er feil er at slanke og sunne jenter får hets hvis di viser fram kroppen sin, mens om overvektige gjør det så er det supert. Nei.

Men føler dette innlegget er litt for direkte rettet mot enkelt personer, og å henge ut andre, det er ikke kult.

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.20:29

Anonym: Takk til et bra og konstruktivt innspill. Vedrørende det siste du skriver så tar jeg den, kunne spart meg for det, men for å sitere Helene Drage i sin IG story " det er lett å bli revet med i kampens hete" .

Silje

24.01.2018 kl.16:51

"Jeg har ikke så lyst til å se på fettet ditt hele tiden, det er ikke så veldig flatterende at det gjør noe. Ikke er det spesielt sunt å ha dere som forbilder heller!"

Wow, bare wow. For det er så flatterende å se din kropp flashes på instagram? Jeg vil heller ha forbilder som er fornøyd med seg selv som de er enn noen som tydeligvis mener at man må være fit for å være ok. Kvalmeste og mest selvgode jeg har lest på lenge

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.20:27

Silje:
Det er ingen som har bedt deg gå inn på min IG, det er valgfritt.
Om mine bilder popper opp i noens feed og de ikke liker det er det deres egen feil, da følger de jo meg. Da kan de bare slutte å følge. Når offentlige aviser poster denslags vil man få dette eksponert all over, både hvis man går inn på en avis eller hvis man er på Facebook, der folk deler all mulig drit!

Jeg mener ikke at man MÅ være fit for å for å være OK. Har du lest innlegget mitt?

Thea

24.01.2018 kl.17:29

Jeg er feit, men jeg er ikke usunn:) Pass litt på hva du skriver og hvem du dømmer, for du vet ikke halvparten av hva du egentlig snakker om

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.19:50

Thea: OK, men hvordan vet du at dine ekstra kg er en helserisiko?

Elise

24.01.2018 kl.17:56

Har du tenkt på at de overvektige kan gjøre noe med kiloene sine, men det du tydeligvis mangler under topplokket forblir mangelfullt? Du vil ikke se feite kropper på bilder, men det er vel like mange som ikke vil se deg på bilder? Da får du gjøre det samme som dem, bla videre. Synes nesten synd i deg som lardeg provosere over folk som liker seg selv som de er.

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.19:49

Elise: Jeg tror ikke du skal rope så høyt om hva som er under topplokket, det er tydelig at du ikke kan lese!

Kristina

24.01.2018 kl.18:23

Ja, er provosert...over den norske skole. Du skriver som en femåring. Dine kognitive evner virker for så vidt ikke til å være bedre...

Jeg håper at du blir lykkelig en dag :) life is a precious gift!♡

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.19:46

Kristina: OK :) Takk for det har allerede funnet lykken på mange måter!

24.01.2018 kl.18:35

Jeg driver ikke offentlig blogg, så det er du som må stå for det du skriver!! Såpass kritikk må du tåle!

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.18:49

Jeg står helt og holdent for det JEG skriver. Det betyr ikke at jeg skal måtte stå å forklare meg om saker som ikke er nevnt i blogginnlegget til en ANONYM person. Vil du blottlegge meg mer enn det jeg ønsker selv, får du tørre å vise hvem du er og dermed stå for DINE egne utsagn! ??

M

24.01.2018 kl.21:24

Det kan bli ganske vanskelig å gi svar på hva kroppsform «kjøttkake i brun saus» er når mine kommentarer ikke blir postet (sikkert fordi hun følte seg truffet av det jeg skrev som IKKE ble publisert). Jeg prøver igjen.. jeg sa jeg ville heller se ut som Helene Drage anyday (som veldig mange tror innlegget handler om), enn en «kjøttkake i brun saus», som da et et uttrykk som blir brukt om jenter som har trent på seg så mye muskler og har lag på lag med solbruning (enten solarium eller spraytan etc.) at de ser litt maskuline og klumpete ut. Noe sikkert en del syns er veldig flott, men for folk som overhodet ikke syns dette er fint... «kjøttkake i brunsaus». Siden trådstarter er fan av 100% ærlighet på godt og vondt, får hun det servert deretter, så there it is.

Utenom det må jeg si meg enig med ei over, at du hadde hatt godt av å ta deg en liten oppfrisking fra 9. klasse. Du skriver som du snakker, og mister veldig mye troverdighet og «rød tråd» gjennom hele innlegget.

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.22:32

M: Jeg har ikke fått med meg at du har svart på dette tidligere, har aldri hørt begrepet før. Merkelig sammenlikning for såvidt, men for all del "be my Guest" Ytringsfriheten gjelder alle!

M

24.01.2018 kl.22:56

Okey, rart. For postet en kommentar til i går, den ble hvertfall ikke publisert. Jeg skrev bla. at grunnen til at jeg trodde innlegget handlet om Helene Drage var fordi ei venninde av meg som følger henne viste meg det. Satt meg ned å leste det å ut i fra hva du har skrevet forstår jeg virkelig ikke hvem annen PT i media det er snakk om. Men for all del. Innlegget du har skrevet har vel bare gitt Helene mer følgere og mediaoppmerksomhet. Har mer respekt for dama allerede etter å ha hørt podcasten hennes, har kanskje feilvurdert dama.

Er ikke jeg som har komt på begrepet, har hørt det i åresvis. Da jeg for første gang hørte det syns jeg det var ganske morsomt, og er nok ikke alene om det. Er jo bare tøys, men så ser jo jeg humoren i det også, hehe. Folk med selvironi som har disse vanvittig muskuløse, solbrune kroppene, tar seg nok ikke spesielt nær av det uansett :)

nevergiveupbyb

24.01.2018 kl.23:09

M: Jeg så den, jeg har svart på den og godkjent den!

Jeg har hatt en chat med Helene i dag. Vi har hatt et samarbeid tidligere og jeg tenkte ikke i de baner at hun skulle føle seg truffet av dette. Jeg ser i etterkant at jeg burde sagt i fra i forkant, men det gjorde jeg ikke. Helt ærlig trodde jeg hun kjente meg såpass godt at hun forstod at dette ikke handlet om henne!

Ja hun har nok fått mer sympati av dette og for all del, det må hun gjerne. Men Helene løy om vårt samarbeid i sin Instagram Story i går for å sverte meg og min business og hun fikk som du sier mye oppmerksomhet grunnet sin reaksjon på dette!

Du virker reflektert og det går an å diskutere med deg uten at du fyrer deg opp i motsetning til en del andre her. Hva tenker du om at hun løy for å sverte meg og vårt tidligere samarbeid?

M

24.01.2018 kl.23:45

Ja, nå så jeg at den hadde blitt godkjent. Nå har jeg vel også svart på det da jeg prøvde på nytt å poste. Tenkte vel siden kanskje ikke alle mine kommentarer gikk gjennom så var vel det ingen vits i å begynne å forklare noe som helst å bruke unødvendig tid på det, men har gjort det og det gikk gjennom. Skjønner ting tar tid med så mange kommentarer på et innlegg, ikke lett å få med seg alt.

Jeg vet lite om dette «sammarbeidet» det er snakk om da jeg ikke har fulgt Helene (eller deg) de siste årene, men syns det er synd hvis hun bruker sin egen stemme som i utgangspunktet er en positiv stemme, til å sverte andre. Jeg var inne å så hun hadde lagt ut en lang video igjen der hun beklagde seg ovenfor det som virker å være deg eller denne sammarbeidspartneren. Tipper hun følte seg ganske truffet etter å ha lest innlegget ditt, men ingen vits i å lyve om deres tidligere sammarbeid pga alt dette. Nå har vel både du og hun unnskyldet seg slik jeg forstår det.

Nå sitter jeg bare igjen med et spørsmål som jeg tror mange lurer på. Hvis det ikke er Helene Drage du prater om i innlegget ditt, hvem er da denne mystiske medieomtalte PT?n som «flashet fettet så fort hun får mulighet»?

Jeg skjønner du ikke vil svare på det siste. Men da jeg selv er mye på sosiale medier og følger med her og der, finner jeg ikke svaret på den gåten.

Men, livet går videre. Morsomt å diskutere med deg, det skal du ha. I forhold til veldig mange andre på den store interwebben og instagrams univers, føler du ikke trangen til å forsvare deg med lange avhandlinger tilsvarende andre mosebok slik som en del andre gjør.

nevergiveupbyb

25.01.2018 kl.15:10

M:

Det stemmer, det har vi :)

Jeg har på bakgrunn av all vrede som har kommet ut ikke lyst til å skrive offentlig hvem dette er, men du kan sende meg en mail eller en PM et eller annet sted så skal jeg fortelle deg det og bakgrunnen for hvorfor. Som selvsagt ikke er et personlig vendetta mot vedkommende.

He he.. Du har rett, jeg føler ikke noe behov for å overforklare og forsvare meg. Poenget har kommet fram og jeg fikk det i og for seg som jeg ville. Jeg startet en debatt som fikk folk til å klikke for alt mulig annet og som ga mitt innlegg massiv trafikk. Det kule er at fyren bak "Styrkebror" har i sin Insta story i dag lagt ut bevis fra kliniske studier på at hovedtemaet i blogginnlegget mitt faktisk stemmer. Så kanskje dette var den utløsende faktoren til å sette søkelyset mot en problemstilling som er reell? :)

Ha en fin dag videre!

Izzy

25.01.2018 kl.08:21

Gikk inn på Instagramkontoen din, og ser at på de fleste bildene dine pusher du enten titsa dine ( som består av fett) eller rævsprekken din med en g-streng dytta inn i sprekken. Tydelig at du trenger bekreftelse (fra menn??) på at de liker hvordan du ser ut. Jeg vil tippe at du kompenserer for noe, kanskje hadde du en dårlig barndom uten oppmerksomhet fra din far eller fikk du lite oppmerksomhet når du var overvektig.

Jeg vil heller se andres magefett enn din rompesprekk

nevergiveupbyb

25.01.2018 kl.14:59

Izzy:

"Gikk inn på Instakontoen din...."
Du valgte å gå inn på min private Insta konto som ikke ligger flashet ute i riksdekkende aviser, need I say more??

Kaja

25.01.2018 kl.09:12

Jeg er overvektig. Veier godt over 100 kg. Men jeg liker kroppen min. Jeg ER ikke overvektig. Jeg har overvekt. Det definerer ikke meg som person heldighvis. I sommer skal jeg til syden, jeg har kjøpt meg en drit lekker bikini som jeg skal ha på meg. Kanskje jeg tar ett bilde, kanskje det havner på Instagram. Jeg elsker kroppen min selv om den er overvektig. Jeg trener og spiser sunt jevnt over så usunn er jeg definitivt ikke. alle har like mye rett til å legge ut bilder av seg selv, tynn som tjukk! De tynne radmagre jentene som legger ut bilder av seg selv, er de noe bedre? De fremmer jo "tynnhet"! Og det er ikke sånn at selv om du er tynn så er du automatisk sunn og ett godt forbilde. JA til og like seg selv uannsett str:)

nevergiveupbyb

25.01.2018 kl.15:12

Kaja: Jeg har ikke skrevet at man automatisk er et godt forbilde hvis man er tynn!
Flott at du er stolt av deg selv og din kropp! Du velger selv om du ønsker å legge ut bilder på din private Instagram konto og andre velger selv om de ønsker å gå inn på kontoen din for å se det!

25.01.2018 kl.12:54

Hovedproblemet her er folk som de som kommenterer over her- de føler seg krenket, og mobbet. Det er fullt lov å si til en som røyker at «hei, puss tenna, det er ekkelt med røyklukt!!» eller «ikke røyk foran barna, vil ikke at de skal se på det som noe som er okei å gjøre». Men å stå ffrem som forbilder pga man elsker sin usunne kropp, eller trykke i seg fettete mat hver dag foran alle og enhver, det er greit? Da er det mobbing og si ifra? Alle trenger IKKE være superfit og trene hver dag, men normal hverdagsaktivitet, min 30 min om dagen, det klarer alle. En liten tur, litt lenger runde enn vanlig med hunden, noen enkle styrkeøvelser på gulvet før man skal dusje, være med barna og ake og leke i snøen, ja hva som helst! BEVEGE seg!

nevergiveupbyb

25.01.2018 kl.14:58

Anonym: Takk for ditt innspill :) Fint sammenlikning! Ha en fin dag!

Camilla

25.01.2018 kl.13:06

Enig i en god del, men veldig uenig i at folk ikke blir født med større benbyggning.. orker ikke å vise fram noen kilder, men er selv stor pga penoppbyggningen min, og har så vidt fett på kroppen..

nevergiveupbyb

25.01.2018 kl.14:57

Camilla: Hei! Det er særdelses små marginer når det kommer til benbygning! Noen forskjeller kan det være, men ikke så mye at en person kan veie x antall kilo mer enn en annen på bakgrunn av dette!

Knut

25.01.2018 kl.13:09

Veldig enig, må tilføye at damer bør ha litt ekstra kroppsfett i forhold til menn. Jeg vil påstå at damer som fronter syltynne kropper er minst like skadelig som det motsatte. For lite kroppsfett går ut over fruktbarheten hos kvinner, så det er viktig for dem og forstå at man ikke får en fin kropp av å bare være tynn, sånn det virker som homofile menn i motebransjen tror.

nevergiveupbyb

25.01.2018 kl.15:23

Knut: Ja damer må og skal ha mer fett enn menn, men alt med måte? :) Du har helt rett i det med syltynne damer som forbilder, som for øvrig har vært en debatt lenge.

He he *homofile menn i motebransjen * LOL De vil helst at alle skal se ut som "twinks"

Lise-marie

26.01.2018 kl.09:50

Wow. Du skjønner at det psykiske og fysiske har sammenheng. Håper virkelig du veit at folk er overvektige av en grunn? som regel overspising pga at de psykisk ikke har det bra. For å kompensere for noe inni seg. Folk for å kunne gå ned i vekt og bli sunne må de jobbe med seg selv. Det er en grunn til at folk blir som de blir..man blir formet av livet. og man må kunne se hvert enkelt menneske bak. Du drar alle over en kam. Har ikke mennsker lov til å like seg som de er uansett kroppsfasong ? Får de ikke lov å være stolt av seg selv? skal overvektige mennesker gå å gjemme seg fordi cellulittene/appelsinhuden/gropene plager deg? Mange av de har kanskje kommet over større hinder enn deg i livet for å kommet seg dit de er i dag. Greit nok at du har disse meningene og alle må få ha sine meninger, men måten du skriver på..høres lite intelligent ut. Du henger ut(Ja, det er det du gjør) Unge og sårbare ( noen av de som leser bloggen din er nok det)mennesker som du kanskje skulle hjelpe opp enn å dytte de enda lenger ned. Mange føler seg som en dritt fra før av som utskudd i samfunnet...og blir mobbet på daglig basis. Med selvtillit og god selvfølelse vil man gjøre noe med livet sitt..kanskje komme seg ut og opp av sofaen..spise sunt. Jeg er glad jeg er lært opp av min gjennom oppveksten.til å ikke ha fordommer mot noen..noe jeg også lærer min 9 årige sønn. Noe man ikke kan trene opp eller spise bort er vett, empati og det å være fordomsfri. Og det må være vondt å mislike en gruppe mennesker som du gjør. Prøv eller å veilede mennesker til å ta de riktige valgene enn å dømme de nedenom og hjem.

nevergiveupbyb

26.01.2018 kl.23:26

Lise: Jeg gidder ikke ta denne diskusjonen med deg, det finnes nok av svar i kommentarfeltet som gir deg svar på dine spørsmål/påstander.

Men du bør kanskje lese bloggen en gang til, jeg angriper IKKE alle overvektige.

Men det finnes kliniske studier som viser til at det ved å gi aksept til større kroppstyper leder til

Økt selvtro med tanke på sosial aksept for å være større. Dette betyr at man får økt selvtillit hvis det blir sosialt akseptert å være stor. Dette er kjempe bra, alle burde få lov og har rett til å ha bra selvtillit!

Men..

Det vil dessverre også kunne føre til redusert ønske for å redusere kaloriinntaket. Hvis en overvektig person allerede inntar mye kalorier og ikke reduserer inntaket vil man aldri kunne få en reduksjon i vekt heller.

Studiene viser til at det kan føre til redusert motivasjon for å utvikle en mer helsegunstig oppførsel. Litt dumt med tanke på at man kun har en helse og MANGE overvektige har helserelaterte problemer som følge av overvekten.

Redusert støtte for sosiale programmer som skal redusere overvekt (!). Mindre støtte fra samfunnet om tiltak som kan redusere overvekt. Det er ikke helt bra, da får vi et helt samfunn som aksepterer dette og det vil være skadelig både for enkeltpersoners helse og på sikt på samfunnsøkonomien.

Nanne

26.01.2018 kl.12:10

Jeg er for såvidt enig i en del av det du skriver, men - det jeg savner i denne debatten, for det er jo en stadig debatt i media - er mer fokus på sunn livsstil enn kilo. Undersøkelser viser at mange faktisk ikke vet hva et sunt kosthold er, og mange har ikke fått med seg gode aktivitetsvaner i oppveksten, og da må det noe mer konstruktivt til enn å bare si at "overvekt/fedme er usunt og helseskadelig". Dette er noe alle er klar over, men det er ikke alle som vet hvordan de kan gjøre noe med det. I teorien er det enkelt, men en omlegging til en sunnere livsstil krever en del kunnskap i tillegg til ønske/vilje om å gjøre en endring. Drømmeoverskriften på en artikkel/bloginnlegg/avisforside måtte være noe slikt som "Slik får du en sunnere livsstil på 30 dager", og ikke "Slik går du ned 10 kg på 2 uker". Jeg tror kanskje en endring av fokus er noe av det som må til for å snu utviklingen.

nevergiveupbyb

26.01.2018 kl.23:11

Nanne: Du har helt rett til at om en person som trenger hjelp/ trenger å lære mer om kosthold og sunne vaner skal bli trigget til å ta steget bør man bruke andre metoder. Og det du skriver kan være bra " salgs argument"!

Ja helt klart et godt poeng vedrørende å endre fokus for å få en endring, men poenget her var ikke at jeg skulle løse problemet eller komme med en løsning til problemet jeg nevner. Poenget var å få fokus på det og få folk til å debattere!

I tillegg må det nevnes at det er ikke selve overvekt som er problemet det er at personer med overvekt blir glorifisert til de grader. Det er ikke heldig! :)

Nok.

26.01.2018 kl.22:44

Du fortjener en fettvalk i trynet.

nevergiveupbyb

26.01.2018 kl.22:59

Nok.: Det vil nok ikke komme til å skje, jeg spiser ikke nok!

Nok.

27.01.2018 kl.14:22

Tror du misforsto. Du fortener at noen slenger en fettvalk i tryne på deg så du får en realitycheck.

nevergiveupbyb

27.01.2018 kl.18:37

Ok, takk for at du ga meg treff i bloggen i dag igjen! ;-)

Kaja

31.01.2018 kl.20:58

Er det ikke påtide at du nå skriver ett innlegg om hvor svake de som velger å ta slankeoperasjon er?

nevergiveupbyb

05.02.2018 kl.07:56

Kaja: Det blir nok ikke helt den vinklingen, jeg mener allikevel det er FEIL at disse operasjonene skal gå av felles midler!

Elisabeth

02.02.2018 kl.08:18

Dette synes jeg var trist lesning.

Så leit for deg at du tror at din verdi, og andres, ligger i (kropps)vekten til et menneske.

nevergiveupbyb

05.02.2018 kl.07:57

Elisabeth: Det er ingen som har skrevet noe vedrørende menneskeverd! Den debatten kan noen andre ta!

Lenes

04.02.2018 kl.07:32

Jeg er helt enig faktisk. Jeg syns feite mennesker er ekkelt å se på.. Liker veltrente folk, de ser sunnere ut.. Jeg var feit når jeg var barn og ungdom. Så ble jeg slank og veltrent. Nå er jeg småfeit og gravid med nr 4. Får ta tak i problemet igjen. 👍

nevergiveupbyb

05.02.2018 kl.07:57

Lenes: Smaken er som baken , delt i to :)

ingerslilleverden.blogg.no

04.03.2018 kl.20:16

Hoho, mange lange tær her gitt ;)

Jeg er stort sett enig med deg, samtidig tenker at det kan flere årsaker til overvekt, ikke bare lathet og dårlig viljestyrke. Selv blir jeg mest lei av folk som sitter åt rykker trynet sitt mens de klager over lite energi og de ekstra kiloene. Sånt blir jeg litt smågal av. m ikke man aktivt trener eller spiser skikkelig så får man slutte å klage også :p

Godt innlegg!

nevergiveupbyb

20.04.2018 kl.18:22

ingerslilleverden.blogg.no: Helt enig, hvis man ikke gidder å prøve vil det ikke skje noe heller! :)

Skriv en ny kommentar

nevergiveupbyb

nevergiveupbyb

36, Oslo

Jeg er over gjennomsnittet interessert i trening og lever en sunn livsstil med fokus på kosthold. Jeg er bestemt og har meninger som ikke alltid er helt politisk korrekte, som jeg kan finne på å dele enten fordi jeg ønsker å få det ut eller fordi jeg ønsker å skape debatt rundt noe. Noen vil reagere , noen vil føle seg truffet (kanskje berettiget, kanskje ikke og andre vil være endog. Slik vil det alltid være! Jeg har en fantastisk sønn på snart ni år som bor store deler av tiden med meg. Jeg har en mann som alltid er der for meg og som støtter meg i mine mange tidvis sprø innfall, noe jeg setter utrolig pris på! Takk Frode, du er SUPER! Jeg er personlig trener, kostholdsveileder og instruktør. Deg har lang fartstid i bransjen og har gjennom årenes løp tilegnet meg mye kunnskap. Jeg deler den gjerne, men det er kanskje ikke alltid du får høre det DU ønsker! I tillegg til det overstående holder jeg på med en mastegrad i aktivitet og bevegelse ved NTNU. Følg gjerne meg, mine tidvis frekke innlegg og min aktive hverdag. Det er jeg som privatperson som har opprettet denne bloggen. Det jeg skriver her er mine meningen og har ikke noe som helst å gjøre med jobben min eller med mot samarbeid til mine samarbeidspartnere. Til distributører av FOREVER LIVING, jeg har allerede min egen kontakt på disse produktene!

Kategorier

Arkiv